Kesihatan bermula dari rumah

July, 2010

now browsing by month

 

Setiap perkara punya kelebihan dan kekurangan…

Supplement | Kelebihan dan kekurangannya

Salam…
Dalam dunia semuanya perlukan keseimbangan. Setiap kelebihan pasti punyai kelemahan. Mungkin ramai yang berminat nak tahu kelebihan dan kelemahan pengambilan supplement dalam penyusuan.
 
Suka Cik Yut nak ingatkan bahawa Shaklee adalah satu jenama yang telah lebih 50 tahun dalam pasaran. Produk Shaklee adalah vitamin yang khusus dan saranan pengambilan adalah berdasarkan keperluan seharian tubuh kita. Ianya khusus dan mudah difahami…sebagai contoh Vitamin C 500mg, B complex hanya vitamin B tidak seperti sesetengah produk di dalamnya ada vitamin B dan ditambah dengan vitamin lain menjadi campuran. Vitamin E Shaklee lengkap dengan Selenium tanpa perlu membeli supplement vitamin E dan Selenium yang berasingan.

Balik kepada topik…

Kelebihan Pengambilan Supplement dalam Penyusuan.
1. Ia membantu badan si ibu lebih bertenaga dan ceria.

2. Ia membantu badan si ibu menghasilkan susu yang kaya dan penuh nutrisi dan ini kerana hanya ibu sahaja yang tahu pengambilan makananan sehariannya.

3. Ibu akan lebih yakin bahawa susuibu adalah pembekal antibodi terbaik untuk si manja dikala si kecil demam, selsema mahupun batuk.

4. Si ibu akan kelihatan cantik, muda dan berseri kerana badan si ibu menyerap kelebihan supplement yang diambil.

5. Susu sangat pekat, anak hanya minum sedikit sahaja dan mudah kenyang. Si ibu tidak mempunyai tekanan untuk menyediakan stok susu beku.

6. Pembesaran anak lebih diyakini terutama dengan pengambilan multivitamin yang mempunyai formula zat besi.

7. Si ibu tidak punyai masalah kedinginan terutama dengan pengambilan alfalfa serta vitamin E.

8. Ibu tidak perlu risau tentang masalah kecairan nutrien.

Kelemahan Pengambilan Supplement dalam penyusuan.

1. Si ibu perlu minum banyak air dari biasa. Jika ibu biasa yang tidak mengamalkan supplement badannya memerlukan air minima ialah 2 liter kerana dikhuatiri kecairan nutrien. Bagi pengamal supplement air diperlukan melebihi 3 liter sehari.

2. Si ibu perlu kerap ke tandas kerana perlu banyak minum air.

3. Si ibu perlu konsisten dengan pengambilan supplement. Perlu istiqamah.

4. Si ibu perlu keluar duit untuk membeli supplement.

Bagi yang terang hatinya pasti dapat menilai dengan lebih baik.

Dipetik dari Kak N, dan diolah sedikit..

Supplement | Kelebihan dan kekurangannya

Produk SHAKLEE bukan produk khusus!!

Salam…

Tetiba tajuknya agak berat sedikit. Bukan apa, Cik Yut cuma nak jelaskan sekiranya ada yang kurang jelas atau salah faham. Ye lah, bila ada salah faham, nanti ada buruk sangka pula kan. Produk SHAKLEE bukan satu produk khusus untuk mana-mana keadaan atau penyakit. Ia boleh, sesuai untuk sesiapa yang mencari supplement yang bersesuaian dengan diri masing-masing. 
Contohnya Set B (Breastfeeding) yang sangat laris dan terkenal itu! Ia disetkan untuk membantu ibu-ibu dalam penyusuan mereka. Bagaimanapun, cara pemakanan dan kesan adalah berbeza mengikut ibu-ibu itu sendiri. Begitu juga dengan ESP. Ia bukan dihasilkan khusus untuk ibu-ibu yang menyusukan , tetapi ia sangat berkesan membantu ibu-ibu yang sedang menyusu atau yang sedang hamil. Sebenarnya sesiapa sahaja boleh mengambil ESP. Tiada masalah!
Harap-harap sedikit penjelasan dari Cik Yut dapat membantu merungkaikan apa yang kusut dalam fikiran masing2. Sebelum mengundur diri, mari kita lihat balik sekilas fakta mengenai ESP (yg telah ditulis oleh Kak N) :
Energizing Soy Protien atau nama singkatannya ESP
  • Membina dan memperbaharui sel-sel tisu , hormon dan enzim
  • Diperlukan oleh mereka yang sentiasa sibuk dan merasa letih, kanak2 yang sedang membesar, wanita mengandung dan ibu2 yang menyusukan anaknya.
  • Diperlukan untuk kuku, rambut dan kulit. Protien yang berkualiti sudah tentu membantu pertumbuhannya.
  • Kita dinasihatkan agar mengurangkan lemak dalam makanan harian kita. Tetapi sumber protien biasa kita adalah dari sumber seperti daging, susu dan keju yang mengandungi lemak yang tinggi. Jadi makanan tambahan protien yang elok yang tidak mengandungi lemak.
  • Protien juga adalah kunci untuk membantu sistem pertahanan bagi melawan penyakit.
  • Dalam memilih protien kita perlu memastikan :
  1. kandungan lemak yang rendah
  2. mesti mengandungi semua karbohaidrat untuk penguasaannya.
  3. semua asid amino yang diperlukan mesti ada nisbah yang efisein protien (Protien Efficiency Ratio) 2.5
  4. tidak mengandungi bahan pengawet, pewarna, bahan perasa dan pemanis.

Bagi yang dah mencuba ESP Shaklee kalian pasti boleh merasai BERBALOI mendapatkannya! Bagi yang belum, jangan tunggu… ianya setanding dengan harga yang dibayar.

Mereka dah cuba, anda??

Salam…

Semenjak dua ni permintaan terhadap ESP (Energizing Soy Protein) dan Alfalfa semakin bertambah. Sehinggakan Cik Yut tak sempat nak tambah stok. Kadang-kadang di order dari HQ dan dihantar terus kepada customer atau order dari kawan2 yang punya stok. Fuuuuh.. Ada juga kawan2 baru yang datang menyinggah ke tempat kerja atau ke rumah untuk mendapatkan ESP dan Alfalfa.
Terima kasih kepada Cik Rozi dan Cik Aiza! Terutamanya Cik Aiza yang menyinggah ke rumah dalam perjalanan pulang beliau ke Kuantan!
Kenapa mereka memilih ESP dan Alfalfa?
Energizing Soy Protein (ESP)
Ianya adalah protien dan protein sangat pentinguntuk pembentukan sel. ESP sangat membantu dalam melancarkan penghasilan susu, penting untuk kelenjar dan tumbesaran, mencantikkan kulit si ibu dan anak, dan membantu kawal paras kolesterol. ESP turut mengandungi kalsium yang turut menyumbangkan kepada pembentukan sel darah. Secara tidak langsung, disamping memberikan tenaga kepada ibu, ia juga dapat memberikan rasa kenyang…..kesan baik kepada baby, berat badan mudah naik terutama pada 6 bulan pertama kelahiran. Apa bezanya soya Shaklee ini dengan soya lain yang berada di pasaran? Soya Shaklee ada non GMO soyiaitu soya yang dibasuh bukan menggunakan alkohol. Diproses dengan suhu yang sangat sederhana agar enzim di dalamnya tidak musnah. Kualitinya sangat tinggi setanding dengan harga yang kita bayar :) . Cik Yut dah amalkan hampir 3 tahun ESP ni memang sangat berpuashati dan ku sudah jadi ketagih!!
 
Korang tgk le lengan Azzalea tu!!
Cik Yut harus mengaku yg Azzalea adalah hasil produk Shaklee!
Teknik penyusuan yang betul dan juga dibantu oleh supplement yang sesuai!
Alfalfa
Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim. Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat. Turut membantu perkumuhan (lebih lawas) dan membuang angin dalam badan…secara automatik kesan baik pd baby..susah nak kena kembung.
Bagi yang tidak menyusukan bayi, Alfalfa yang dikenali sebagai raja tumbuhan ini mempunyai banyak khasiat kesihatan. Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang. Ianya juga adalah dalam kategori fiber dan mengenyangkan. Pengambilan Alfalfa memerlukan pengambilan air yang seimbang dengan pengambilan kuantiti alfalfa. The more we take the more we have to drink.
Suka Cik Yut nak ingatkan juga. Walaupun teman2 dah consume sebarang produk Shaklee, ia harus disulami dengan kesabaran dan tawakal. Cik Yut sedaya upaya berkongsi segala kebaikan Shaklee dengan kawan2. Namun begitu, hasil tuaian juga bergantung kepada usaha yang teman-teman buat. Jangan lupa untuk terus berdoa kepada Allah supaya perjalanan penyusuan kita dipermudahkan dan anak kita mendapat sepenuh manfaat dari kebaikan susu ibunya! >_<