Kesihatan bermula dari rumah

November, 2010

now browsing by month

 

Perah susu : Bila nak mula?

Salam…

Alhamdulillah. Si kecik dah berusia 14 hari. Saya sedang menikmati waktu2 menyusu dengan Azrie. Saya masih belum lagi dapat waktu menyusu dia. Ada masa, dalam dua jam. Ada masa setengah jam. Saya hanya ikut sahaja demand si kecik. Cuma cabarannya, bila ada org tua di rumah, telinga kita kena tahan sket la ye.
Bagi org2 tua, bayi kecil hanya tahu menyusu dan tidur. Menyusu kena kenyang. Lepas menyusu kena tidur. Kalau tak tidur, maksudnya minum tak kenyang! Jadi, saya senang untuk mendengar. Dengarkan aja. Jangan dibalah. heheheh
Ok, dah 14 hari. Perlu ke nak buat jadual untuk sesi perah memerah dan kumpul stok? Saya lebih senang untuk biarkan kalian ikut kata hati. Sehingga ke hari ini, saya belum lagi perah untuk tujuan mengumpul stok. Saya hanya perah atas sebab untuk kosongkan payudara supaya payudara tidak terlalu bengkak. Sebab kalau dah bengkak, mmg payah nanti untuk saya.

Lagi pula, saya masih belum dapat jadual minum Azrie. Waktu minumnya pelbagai. Masa dengan Azzalea dulu pun begini. Saya perah sbb nak kosongkan payudara dan tidak biarkan payudara terlalu bengkak. Apabila saya dah dapat faham bila waktu minum, baru saya buat jadual sesi memerah untuk kumpul stok.
Sebenarnya susu untuk Azrie sangat melimpah ruah. Payudara saya terlalu bengkak sampai saya tak boleh nak usik. Jadi sakit pula. Dalam berpantang ni, saya memang tak ambil jamu. Mak mertua saya ada sediakan, tapi tekak saya tak mampu nak telan. Ada satu lagi minuman yg dia buat, saya minum dua kali tapi rasanya dah ada bagi kesan kat saya. Badan saya rasa gatal merenyam aja. Hari ni tak nak minum. Takut nanti menggatal lagi badanku..huhuu…
Saya ambil VitaLea, Vitamin C, B Complex, Zinc, Alfalfa dan ESP semasa berpantang ni. Set B + Set C + ESP! haha.. Saya suka. Tapi dek sbbkan saya sgt2 suka dgn ESP, payudara saya akan kembang penuh dari yang biasa. Jadi nak mengelakkan rasa terlalu penuh (kang sakit, susah ooo), saya hanya minum sekali atau dua sahaja sehari. Masa2 menyusu ni saya akan minum 3-5 kali sehari. iiishh…mmg banyak. Sbb saya sgt2 suka ESP.. nak buat camne.
Kesimpulannya, anda yg tahu bila waktunya anda nak mula untuk mengepam dan mengumpul stok sebelum anda kembali bekerja. Sbb anda yg faham diri anda, bayi anda dan payudara anda! Selamat menyusu dan mengepam!!

Masih berseri walaupun setelah melahirkan?

Salam…
Alhamdulillah. Saya sudah selamat melahirkan seorang putera pada 12 November yang lalu. Walaupun sedang berpantang, saya tetap menguruskan segala urusan berkaitan Shaklee. Ini kerana saya dibantu oleh suami tersayang yang membantu urusan bungkus membungkus dan pengeposan.

 Inilah si hero saya!
Azrie bin Azlan @3.54pm, 3.8kg
Rasanya tak salah kalau saya nak kongsi2 dgn kalian kan. Saya hantar gambar bawah ni kepada Kak N. Kak N cakap wajah saya berseri-seri. *wink-wink* Padahal saya baru sahaja melahirkan. Gambar ini diambil jam 4.23 petang. Azrie keluar jam 3.54 petang. hehehe… Sebelum tu saya bergelut kesakitan dari jam 2 petang (lebih kurang la kot)

Saya mmg perasan muka saya tak sepucat masa saya melahirkan Azyana atau Azzalea dulu. Boleh tgk gambar kat bawah ni. Gambar ni diambil sehari selepas melahirkan Azyana. Lainkan?? Boleh nampak bibir saya masih pucat.

Gambar di bawah pula diambil pada jam 5.08 petang. Si kenit tu nak menyusu, tu yg nurse hantar ke bilik. Saya masih di labour room masa ni. Macam org tak baru sudah bersalinkan? hehheee.. Mesti ada yg dok ckp, Cik Yut ni masuk bakul angkat sendirilah.. hheee.. Nak buat camne, mmg ada lainnya.

Ok..agak2 apakah rahsia saya??

Sepanjang kehamilan kali ini, saya hanya consume ESP dan VitaLea. Yang lain2 itu saya terpaksa elakkan atas sebab2 kesihatan. Keputusan ini dibuat selepas saya berbincang dengan konsultan kesihatan saya! >_< Walaupun hanya consume dua bahan ni, hasilnya boleh dilihat pada ibu dan anak!

ESP :

TAHUKAH ANDA ?

Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang.

PENTINGKAH PROTEIN?

Our body need protein to grow BIG & Strong! It’s a basic material of all living cells and organ-building block of the body. Stuktur asas badan manusia adalah sel. Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang LEMAH & KURANG SIHAT. Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum – protien diperlukan untuk menghasilkan hormones, enzymes, antibodies and neurotransmitter.

25% daripada badan kita berasal (diperbuat?) daripada Protein. – kuku, rambut, kulit, otot-otot adalah protein. Malah Dr. Bruce Miller dalam bukunya mengatakan kita adalah protein.

Protein berasal dari perkataan Greek (PROTOS) bermaksud – ‘the first’ dan badan kita terdiri daripada :-
1. 66% Water
2. 25% Protein
3. 8% Fats
4. 1% Combination of Minerals & Vitamins
100%

SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN

Ini adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.

Soy Protein Shaklee mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.

Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya. Produk Protein Soya ini adalah sumber-sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

PROTEIN SOYA SHAKLEE IALAH NON-GMO SOY!

Shaklee hanya menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai genetiknya, iaitu Non-GMO (Non-Genetically Modified Organism), dimana ia disahkan melalui Identity Preservation Program. Program ini memastikan soya yang digunakan oleh Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses.

RISIKO KEKURANGAN PROTEIN (SECARA UMUM):

1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
3. Liver (penyakit hati)
4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)
5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
7. Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)
8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
9. Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
12. Irritability (Badan menggeletar)
13. Fatigue (Letih lesu)
14. Weakness (Lemah)
15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan)

VitaLea
Dilengkapi dengan kesemua vitamin beserta zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita di syorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak…contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lg…Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.

Dah lama tak kena tag….

Salam…

Org lain dok bersenang lenang di musim perayaan ni. Saya pula kena selesaikan tag yg diberi oleh mommyicha. Alahaaai, rajin sungguh awak, Cik Hadha oooi… Disebabkan dah lama saya tidak di tag, jadi saya buat le tag ni..
Assignment nye berbunyi begini :
Once you have been tagged, you are supposed to write a note
with 25 random things, fact, habits, or goal about you.
At the end, choose 25 people to be tagged.
You have to tagged the person who tagged you
If I tag you, its because i want to know more about you
 
ooooh..jadi Cik Hadha kita ni nak berkenalan dengan sayalah ye?! Selamat berkenalan! Jadi saya mulakan dari saya kecil la ye..
  1. Dilahirkan pada 12 Okt 1982 di Hospital Bersalin Kuala Lumpur
  2. Membesar dengan jayanya di Kuala Lumpur.
  3. Bersekolah dari sekolah rendah ke menengah di Kuala Lumpur, lari sekejap ke Melaka masa matrix kemudian kembali semula ke KL masa belajar di U (anak jati KL!!)
  4. Bertemu dgn jejaka hati di padang hoki, berkawan selama 4 tahun
  5. Bernikah pada 3 Jun 2005 dan melahirkan cahaya mata pertama pada Mac 2006
  6. Sedang menunggu kelahiran cahayamata ke3 di saat entry ini ditaip! >_<
  7. Bekerja di hospital, tapi bukan doktor
  8. Seorang yang garang masa kecil, tapi lepas satu insiden di sekolah, langsung tak berapa nak garang
  9. Tak suka tgk barang bersepah2, tapi bukan le seorang yg suka mengemas
  10. Suka gigit kuku dari kecil, skrg dah kurang sikit dah
  11. Menulis dgn tangan kanan, kdg2 dgn tgn kiri
  12. Boleh menulis dengan kertas terbalik (bawah ke atas)
  13. Main hoki utk sekolah dan universiti – tak smp peringkat kebangsaan sbb tak pernah simpan niat (kalau ada simpan niat, smp kot!)
  14. Tak boleh main badminton sbb silau. Tak nampak bulu tangkis tu kat mana
  15. Pakai cermin mata sejak dari tingkatan 1
  16. Tak boleh pakai contact lenses – airmata tak cukup
  17. Kenal SHAKLEE sejak dari Februari 2008, dan dah jadi Independent Distributor sejak 2009
  18. Peminat fanatik Triple Gem – ESP, Performance Drink dan Meal Shake
  19. Suka menjahit, tapi dah banyak projek tersadai sejak pregnant ni
  20. Belum ada kereta sendiri!! Dulu kereta kelisa, mak yg belikan – dah jual. Kereta sekarang adalah En Hubby yg bayar. Jadi, bayar pakai duit sendiri? Nan ado…
  21. Tak suka dengan org yang hipokrit, cakap besar, kaki kipas, kaki temberang
  22. Tak suka buat kerja yg takde arah tujuan – tapi itulah yg berlaku stp hari..huhuu.. benci tapi harus bersabar!
  23. Anak manja bapak – smp sekarang!! hahahaaaa
  24. Ada banyak buku utk dibaca, dan banyak juga yang masih belum habis dibaca
  25. Daa abis ke? Nak merepek lagi boleh??

haaaahaa… ok tak Cik Hadha. Nak bagi kat sape eek?? Takleh nak pikir sekarang sbb ada hal penting ni yg perlu diuruskan.. Jumpa lagi!!