Kesihatan bermula dari rumah

August, 2011

now browsing by month

 

Juadah enak….tapi!

Assalamualaikum wbt dan Salam Aidilfitri
Syukur. Kita dah masuk 2 Syawal. Begitu cepat masa berlalu. Macamana aktiviti semalam? Ziarah menziarahi, mengunjungi ahli keluarga yang lain. Menikmati juadah yang pelbagai. hehehe… Bagi yg turun berkilo selama berpuasa sebulan yang lalu, pasti naik berkilo juga dalam sehari.
Bagaimana nak menjaga perut walaupun kita menikmati semua juadah yang enak tu?
1. Pastikan bawa air masak sebotol. Tapi jangan dibawa sahaja pula ya. Diminum. Pastikan kita minum ~3L air masak sehari.
2. Makan sekadar untuk merasa, bukan untuk melahap! hee >_<
Kalau rasa-rasa perut dah bagi signal tu, agak-agakla kan. Mohonlah untuk berhenti.
3. Siapkan pertahanan perut kita dengan Lecithin!
Kenapa lecithin? Lecitihin sangat membantu dalam program pengurangan berat badan kerana
sifatnya yang boleh memecahkan lemak. Namun kita perlu pastikan kita
mengambil fiber dalam  diet menu harian agar proses pembuangan lebih
lancar. Ambil 3 biji pada waktu pagi, dan 3 biji pada waktu malam.
 
Boleh email kepada saya di ibuaz.shoppe[@]gmail.com atau smskan kepada saya 019-2712601 untuk konsultasi percuma.

Minuman untuk seisi keluarga!

Assalamualaikum wbt dan Salam Ramadan

Alhamdulillah. Ramadan sudah hampir ke penghujungnya. Buat mereka yang dapat berpuasa penuh, syukur! Buat yang ada lompongnya, jangan lupa untuk tanda kalendar bilangan hari yang lompong tu ye. Kang jenuh nak ingat berapa hari perlu diganti. Semasa di awal Ramadan, saya mencadangkan kepada pengguna Shaklee untuk mendapatkan ESP dan PD sepanjang bulan Ramadan. 

Saya sendiri telah habiskan 1 canister ESP dan 2 canister PD. Bukan saya minum sorang ye. Saya ada teman untuk minum bersama. Pantang kita bancuh, pasti ada yang sibuk. Jadi saya perlu bancuh dua bekas. Satu untuk saya dan satu bekas lagi untuk anak-anak.



Tu bekas tupperware tu. Saya minum satu bekas masa sahur dan satu bekas lagi semasa berbuka. Cer tgk dua orang yg disyaki yang menghabiskan ESP dan PD ibu diorang. Udah le minum masuk botol. Pastu request kasi penuh satu botol.. iooo banyaknya permintaan kau nak!



Waktu-waktu lain, saya akan minum air masak pula. Bila menyusukan dan berpuasa pada masa yang sama, saya memang kehausan. Namun begitu, Alhamdulillah. ESP dan PD banyak membantu mengekalkan kelembapan dalam badan ni. Kalau tak, rasa kering, rasa haus aje. Gandingan duo ESP dan PD ni bukan khusus untuk bulan Ramadan. Sebenarnya Tuan Puan boleh minum pada bila-bila masa sahaja. 

Bancuh PD saja pun ok. Minum setiap hari, lebih-lebih lagi pada hari panas. Fuuh lega! Sedap pula rasanya. Macam air Ting. kalau rasa-rasa masa raya nanti, harinya panas. Boleh lah bancuh PD untuk tetamu yang datang. Pasti mereka suka dan akan minta sebekas untuk dibawa pulang!


Secara ringkas : 

Fakta mengenai ESP
 
v  Energizing Soy Protein ini membekalkan 14 gram non-GMO Protein Soya berkualiti tinggi yang mengandungi semua Asid Amoni Perlu termasuk 9 Asid Amino Perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia.
 
v   Energizing Soy Protein membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam selepas diminum kerana iamengandungi 5 jenis Vitamin B yang diperlukan tubuh, serta Kalsium separuh daripada jumlah keperluan seharian
 
v  Isofalvones pula meningkatkan fungsi jantung, tulang, payudara dan prostat. Kajian juga menunjukkan soya dapat membantu mengimbangi kitaran hormon semasa proses menopaus.
 
v  Energizing Soy Protein ini dihasilkan dibawah kawalan IPP (Identity Preservation Program) bermakna penghasilan kacang soya ini dipantau ketat pada setiap peringkat dari penanaman sehinggalah sampai kepada pengguna. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones
 
v    Dijamin Halal. Tanpa Laktos, kolesterol dan bebas kafien.


Fakta mengenai Performance Drink (Performance Orange)

1. Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.
2. Ia membekalkan 3 jenis karbohidrat bagi tenaga dan stamina.
3. Ia bukan milk booster, atau minuman penambah susu, sebaliknya membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir agar tidak kekeringan.
3. Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah.
4. Fungsinya tak sama dengan milk booster atau makanan penambah susu lain kerana ia bukan untuk menambah susu sebaliknya menjaga sistem tubuh badan kita dalam sehari berpuasa dan menyusu/mengepam.
5. Ia bukan saja untuk ibu menyusu/mengandung semasa berpuasa, tapi sesuai untuk semua, terutama yang kerja di tengah panas. Budak2 demam pun elok amik ni sebab biasa la budak2 bila dah demam tak selera makan minum. Ia boleh tolong cegah dehydration tu.




Boleh email kepada saya di ibuaz.shoppe[@]gmail.com atau sms kan kepada saya 019-2712601 untuk konsultasi percuma.

Pesanan buat wanita!

Assalamualaikum dan Salam Ramadan.

Peringatan ini saya dapat dari emel di tempat kerja. Kesahihannya tidak dapat saya pastikan. Cuma apa yang saya ingin kongsi ialah bagaimana kita (wanita) dapat mengelak perkara ini dengan mengambil beberapa langkah pencegahan.


Info PENTING untuk  berkongsi dengan semua!
Peringatan kepada semua !!!!!!!!!!!
Ini adalah sangat menakutkan, serupa dengan kes Ms Canny Ong.
Pada suatu hari, terdapat seorang wanita yang berhenti di stesen minyak untuk mengisi minyak. Setelah selesai memenuhkan tangki minyak selepas membayar menggunakan kad kredit di pam dan ingin meninggalkan stesen tersebut, atendan di dalam kedai lantas bercakap menerusi speaker dan memberitahu sesuatu yang berlaku dengan kad itu dan meminta wanita itu masuk ke dalam untuk membayar tunai.

Wanita itu keliru kerana dia telah selesai mengisi minyak dan pembayaran menggunakan kad kredit telah diluluskan. Dia menunjukkan isyarat tangan kepada atendan tersebut dan bersiap sedia untuk meninggalkan tetapi atendan tersebut sekali lagi menggesa wanita tersebut masuk ke dalam kaunter kedai untuk membayar tunai. Dengan perasaan sedikit marah, wanita itu terus masuk ke dalam kedai dan mempertikaikan tindakan petugas tersebut dan menuduh dia menipu. Atendan tersebut memberitahu supaya wanita itu bertenang dan mendengar dengan teliti.


Atendan memberitahu ketika wanita tersebut sedang mengisi minyak, dia telah melihat seorang lelaki telah masuk ke dlm kereta dan bersembunyi dikerusi belakang . Dengan segera beliau telah menghubungi pihak polis. Wanita tersebut terus menjadi takut dan segera melihat pintu keretanya terbuka dan lelaki itu telah menyusup keluar dan meninggalkan kereta itu dengan tergesa-gesa. 

Kes baru-baru ini didapati mempunyai kaitan dengan ujian untuk permulaan geng jenayah terbaru dimana memerlukan seseorang untuk membawa balik bahagian badan seorang wanita ..

Salah satu cara yang mereka lakukan adalah dengan merangkak perlahan-lahan dan menyusup masuk ke dalam kereta wanita manakala sasaran utamanya adalah stesen minyak atau di kedai runcit pada waktu malam. Kemudian, mereka akan potong kaki / buku lali mangsa menculik mereka dan kemudiannya membunuh dan mencerai-beraikan mereka. Kaedah lain adalah dengan memaksa wanita itu masuk ke dalam kereta kemudian menculik mereka,
Sila sebarkan ini kepada wanita lain, orang muda dan tua.
Pertama, wanita seharusnya lebih berhati-hati apabila ingin masuk ke dalam kereta pada waktu malam.

Kedua, Jangan letakkan kereta di tempat sunyi atau terpencil semata-mata ingin mendapatkan tempat letak kereta percuma!

Ketiga, Jika boleh, elakkan memandu seorang diri pada waktu malam!

Ini adalah situasi sebenar! Penculikan! Pembunuhan! Putus dan anggota badan dicerai-ceraikan! Ini semua berlaku di Malaysia!

Jadikan amalan :

1. Pastikan kereta berkunci setiap masa walaupun anda meninggalkan kereta sebentar.
2. Periksa sekeliling kereta sebelum masuk ke dalam kereta.
3. Sentiasa peka terhadap sebarang tanda-tanda pelik dari persekitaran anda dan individu lain di dalam sekitar umum, terutama pada waktu malam!


Sampaikan mesej ini kepada semua wanita supaya salah seorang wanita dalam hidup kita tidak akan menjadi salah seorang dari mangsa mereka!

Boleh email kepada saya di ibuaz.shoppe[@]gmail.com atau sms kan kepada saya 019-2712601 untuk konsultasi percuma. Dan jangan lupa untuk LIKE page Sihat2u