Kesihatan bermula dari rumah

November, 2011

now browsing by month

 

Hidup untuk makan?

Siapa yang kerjanya asyik makan, makan dan makan sahaja? Dia memang takde kerja lain.. Selain dari makan. ekkee.. Ya, memang ada. Memang pasti ada. Secara logik akal, orang itu kelihatannya telah menghambakan dirinya kepada makanan. Dia tidak mampu lagi untuk berpisah dengan makan. 

Boleh agak apa yang akan berlaku bila manusia menghambakan diri terhadap makanan. Lebih-lebih lagi makan yang tidak mengikut diet yang baik. Main hentam aja nak makan apa pun. Selalunya ibu-ibu yang menyusukan sering mengadu kepada saya yang selera makan mereka naik. Mana ada kurus bila menyusukan bayi. huhuhu… Ya, memang bila menyusukan si kecil, selera bertambah. Ini kerana pembakaran kalori adalah berganda. Makanan yang disuap ke mulut, perlu segera dicerna dan nutrisinya diserap supaya dapat diberikan kepada si kecil melalui susu ibu.

Apabila selera bertambah, jangan pula kita pi layan sangat nafsu tu! Bila dilayan, memang parah la. Ada orang, badannya bagai dipam-pam apabila dia menyusukan si kecil.  Ada yang kata, bila ambil Bcomplex, makin naiklah badan! Kita ialah apa yang kita fikirkan. Bila kita fikir badan naik, maka naiklah ia. Seharusnya kita memahami bagaimana Bcomplex bertindak di dalam badan. 

Bcomplex merupakan pembakar glukosa untuk menukarkan glukosa menjadi tenaga. Apabila bahan yang nak dibakar tidak mencukupi, maka ia memberi isyarat kepada otak supaya memasukkan lebih lagi bahan untuk dibakar. Haaaah, tu yang rasa nak makan je tu!! Tapi kita pula terlebih supply bahan untuk dibakar. Maka terkumpulah lemakyang tidak digunakan di dalam badan. 

Bila dah banyak lemak, jangan risau! Cuba ambil Lecithin untuk perangkap. InsyaAllah, tiada lagi lemak terkumpul! yeeeaay… Macamana? Mahu hidup untuk makan, atau makan untuk hidup? heee.. Oh ye, jangan lupa untuk mendapatkan Vitamin E pada harga istimewa. Hanya tinggal dua hari sahaja. Selepas 30hb November, tiada lagi harga spesel tau….

Boleh email kepada saya di ibuaz.shoppe[@]gmail.com atau sms kan kepada saya 019-2712601 untuk konsultasi percuma.

Salam Maal Hijrah

Alhamdulillah, sudah masuk tahun baru Hijrah! Syukur masih diberi kesempatan untuk beribadat dan menikmati waktu-waktu yang terluang bersama keluarga tercinta! Semoga kalian diberikan limpahan kasih sayangNya. 




Boleh email kepada saya di ibuaz.shoppe[@]gmail.com atau sms kan kepada saya 019-2712601 untuk konsultasi percuma.

Dia dapat pujian,saya dapat pukulan!

huhuhu… Memang sadis bila tengok tajuk post.. Tapi ini memang betul-betul terjadi. Ya, saya dipukul! Tapi tidaklah sehingga lebam biji mata, patah gigi segala! ahaks… Hanya dipukul ditangan. Tapi bisa, sangat berbisa. Hanya kerana ingin menyampaikan cerita yang dia dipuji, tangan saya menjadi mangsa! heeee

Kakak sejawatan berlainan pangkat ni dah makan Lecithin sejak 2 minggu yang lalu. Beliau sangat berpuashati dengan hasilnya. Kini beliau lebih bangga sebab dipuji oleh teman sejawatan berlainan hospital pula. Berbunga-bungalah hatinya bila mendengar pujian dari rakan-rakan lain! 

Apa yang mereka kata?
1. Beliau kelihatan lebih kurus.
2. Wajah beliau kelihatan berseri-seri! *wink_wink*


Dan, seorang doktor seklinik turut mahu mencubanya selepas melihat hasil yang ditunjukkan oleh kakak sejawatan berlainan pangkat ni! Anda bagaimana? Mahu mencuba? Boleh email kepada saya di ibuaz.shoppe[@]gmail.com atau sms kan kepada saya 019-2712601 untuk konsultasi percuma.