Kesihatan bermula dari rumah

April, 2013

now browsing by month

 

Ibu hamil : Ketahui diet anda


Hamil | Pemakanannya


Assalamualaikum wbt dan Selamat pagi.

Yup, jam dihujung komputer menunjukkan 5.00am. Pagi-pagi ini terasa mahu berkongsi dengan anda mengenai pemakanan buat ibu-ibu yang sedang hamil. Pemakanan ibu-ibu seharusnya sudah mula dijaga apabila ibu-ibu telah mula memasang niat untuk hamil. Pemakanan yang baik, membantu menyiapkan badan ibu-ibu untuk menghadapi sebarang perubahan yang akan berlaku sepanjang kehamilan.





Bagaimana anda tahu yang pemakanan anda sihat semasa mengandung
Kunci utamanya ialah dengan mempelbagaikan pengambilan makanan dalam kumpulan yang berbeza-beza (seperti yang dicadangkan di atas) dengan jumlah yang mencukupi. Jangan risau jika anda mengalami alahan yang teruk dan tiada selera makan pada trimester pertama. Keadaan ini tidak akan memberikan impak yang besar kepada bayi anda kerana bayi akan mendapat nutrisi terdahulu daripada anda sebaik sahaja anda makan. Bagi yang mengalami alahan yang mencapai trimester kedua sehingga bersalin, pastikan anda tetap makan makanan berkhasiat- biar sedikit tetapi kerap. Walau pun penambahan berat badan ideal semasa mengandung yang dicadangkan ialah 10-15 kg (kebiasaannya 1.5 – 2.5 kg pada trimester pertama dan 0.25 – 0.5 kg / minggu pada trimester ke -2 dan 3), jangan hadkan diri anda. Sebaliknya, fokus pada pemakanan yang sihat dan seimbang untuk memastikan anda dan bayi sihat

Mengapa pemakanan sihat penting semasa mengandung
Pernahkah anda terfikir mengapa berat badan anda bertambah 10-15 kg (secara purata) semasa anda mengandung sedangkan berat bayi yang baru lahir hanya ¼ daripada itu? Walau pun ianya berbeza bagi setiap individu wanita yang mengandung, faktor-faktor di bawah menyumbang kepada pertambahan berat badan:
  • Berat bayi : 2.5 – 3 kg
  • Penyimpanan protein, lemak dan nutrien lain yang berlebihan : 2.75 – 3 kg
  • Penambahan darah : 1.5 – 2 kg
  • Penambahan cecair badan yang lain : 1.5 – 2kg
  • Pembesaran payudara : 0.75 – 1 kg
  • Pembesaran uterus (rahim) : 0.75 – 1 kg
  • Cecair amniotik (air ketuban) : 0.75 – 1 kg
  • Plasenta (uri) : 0.5 – 0.75 kg
Selain daripada penambahan berat bayi, faktor-faktor lain juga penting untuk memastikan fisiologi ibu berubah mengikut keperluan ibu mengandung. Corak penambahan berat semasa mengandung bagi individu juga berbeza. Jika anda mula mengandung semasa berat badan berlebihan, berat anda mungkin akan turun sedikit pada awal trimester manakala penambahan akan berlaku bagi ibu yang kurus atau mengandung anak kembar.



Makanan semasa mengandung
Semasa mengandung, apa sahaja yang anda makan dan minum merupakan sumber utama nutrien bagi bayi anda. Pemakanan anda berkait rapat dengan kesihatan bayi sehinggakan kebanyakan doktor menasihatkan supaya tidak mengambil sebarang risiko dengan makan makanan yang berkemungkinan memudaratkan bayi seperti alkohol.
Sama ada anda mengandung atau tidak, diet yang sihat merangkumi protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral dan air yang mencukupi. Jika anda mengamalkan pemakanan mengikut sistem piramid makanan, ini menunjukkan yang anda berpotensi untuk menjadi individu yang sihat.
Penting bagi ibu mengandung untuk memvariasikan makanannya bagi memperoleh semua keperluan nutrisi ibu dan bayi. Makanan yang perlu dimakan semasa mengandung ialah:
1. Buah-buahan dan sayur-sayuran – target untuk makan 5 hidangan sehari termasuk sebagai snek, jus dan salad.
2. Makanan berkanji – roti, nasi, pasta, ubi kentang. Banyakkan bijirin penuh (wheat, whole grain)

3. Makanan berprotein tinggi – Daging, ayam, ikan, telur, kekacang (soya). Banyakkan makan ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.

4Makanan berkalsium tinggi – susu, yogurt, cheese

5. Makanan berserat tinggi – Jadikan sayur, buah, bijirin dan kekacang sebagai makanan kegemaran kerana ia boleh mengelakkan sembelit.



Jangan berdiet

Berdiet semasa kehamilan mungkin berbahaya kepada anda dan bayi anda yang sedang membesar. Sesetengah diet boleh menyebabkan anda kekurangan zat besi, asid folik, dan vitamin dan mineral penting yang lain. Ingatlah bahawa pertambahan berat badan adalah salah satu tanda positif bagi kehamilan yang sihat. 

Wanita yang sempurna makan dan menambahkan berat badan dengan baik cenderung mendapat bayi yang sihat. Jadi, jika anda mengambil makanan segar, berkhasiat dan menambahkan berat badan, elok relaks saja. Anda memang sepatutnya menjadi lebih besar! 

Jika anda terlebih berat badan, anda boleh mengubahsuai diet anda, mengurangkan makanan ringan dan melakukan senaman (berjumpa dengan doktor anda dahulu). Kajian menunjukkan bahawa dalam keadaan ini, ia adalah selamat untuk tidak menambahkan atau mengurangkan berat badan semasa kehamilan anda kerana simpanan lemak badan anda akan membekalkan kalori yang secukupnya kepada bayi anda.


Ambil vitamin-mineral tambahan antenatal yang sesuai

Dalam sebuah dunia yang ideal – bebas dari mabuk hamil atau makanan yang tidak disukai – diet seimbang adalah apa yang wanita hamil perlukan. Tetapi dalam dunia nyata, vitamin-mineral tambahan antenatal adalah satu jaminan untuk membantu anda memenuhi keperluan nutrien anda. Tanya kepada doktor anda sama ada anda perlu mengambil vitamin tambahan atau tidak. 

Asid folik adalah satu tambahan yang penting untuk diambil sebelum anda hamil – dan pada tiga bulan pertama atau lebih semasa kehamilan. Kekurangan vitamin B ini telah dikaitkan dengan kecacatan tiub saraf pada bayi seperti spina bifida. Positive Parenting, program pendidikan pakar yang ditubuhkan oleh Persatuan Pediatrik Malaysia menekankan bahawa asid folik tambahan perlu diambil untuk mencegah kecacatan kelahiran. Anda boleh dapatkan preskripsi daripada doktor anda. 

Sesetengah pakar mencadangkan supaya anda mengambil makanan tambahan yang mengandungi 10 mcg Vitamin D setiap hari. Jika anda orang Asia dan anda memakai pakaian tertutup anda mungkin lebih berisiko untuk mengalami kekurangan Vitamin D. Berjumpalah dengan doktor anda untuk nasihat. 

Semasa kehamilan, sesetengah wanita perlu mengambil zat besi tambahan. Tahap zat besi akan diperiksa berkala semasa kehamilan anda dan doktor anda akan menasihatkan anda mengenai keperluan anda. 

Jika anda adalah seorang vegetarian yang ketat, mempunyai penyakit seperti diabetis, diabetis kehamilanpraeklampsia atau anemia atau jika anda mempunyai sejarah berat kelahiran yang rendah, berbincanglah dengan doktor anda mengenai makanan tambahan khas yang anda perlukan. 

Ingatlah bahawa jumlah yang lebih banyak tidak selalunya lebih baik: Vitamin A tambahan yang mengandungi retinol, bentuk vitamin A berasaskan haiwan, boleh menjadi toksik kepada bayi dalam kandungan jika diambil dalam kuantiti yang banyak. Vitamin A jenis karotin berasaskan tumbuhan adalah selamat untuk kehamilan. Dos yang tinggi bagi kebanyakan vitamin dan mineral boleh membahayakan bayi anda yang sedang membesar. 


Set kehamilan – Euphoria Set





Berminat untuk mendapatkannya pada HARGA ISTIMEWA? 
Hubungi saya : Yusrina binti Mohamat Hata (Yus) 
Shaklee Independent Distributor ID : 818055 
SMS/WhatsApp : 019-2712601 
Emel : ibuaz.shoppe@gmail.com 



* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease *

Saya benci kamu!

Ni cilok dari blog Ita.

Semakin rajin Ita menulis. 


Kita orang perempuan ni ada satu masalah. Asal period saja — moody. Asal period saja — moody. Kadang-kadang tak boleh salahkan diri juga sebab…masa kita period ni la, hormon dalam badan tak berapa nak seimbang. Bila hormon dah kelibang-kelibu (bahasa aku), mulalah jadi moody tu.
Tapi jangan risau. Ada satu supplement, memang dah terbukti secara klinikal boleh mengurangkan simptom-simptom tu.
Selain daripada masalah kegelisahan (moody) tu tadi, supplement ni boleh membantu mengurangkan kekejangan semasa haid, sakit-sakit belakang, sakit payudara dan macam-macam sakit semasa period.
Tapi jangan salah faham, supplement ni, bukannya untuk orang perempuan saja. Tak tak tak. Supplement ni banyak fungsinya. Selain daripada untuk mengurangkan stress dan PMS tu tadi, supplement ni ada Interferon semulajadi yang mengandungi polisakarida yang mana ia merangsang dan mengaktifkan immunoglobulin melawan sel-sel tumor dan kanser.
Dan untuk sesiapa yang mahu kelihatan muda (siapa tak mahu kan?) supplement ni membantu melambatkan penuaan.
Kalau baca semua kebaikan supplement ni, rasa macam hospital/klinik boleh katup, tak payah beroperasi-kan? Haha.
Kita hanya berusaha, yang buruk datang dari kita, yang baik datang dari Allah swt jua. Hanya dengan izinNya, inshaAllah usaha kita ini berhasil. Hanya doa dan tawakal mengiringi apa jua usaha kita kan.
Dari tadi asyik sebut supplement, supplement saja kan? Apa nama dia sebenarnya. Nama dia ialah Nutriferon :). Nutriferon ni paten eksklusif yang dipaten oleh Shaklee. Kedai-kedai biasa tak ada tau.
Jujur aku bagitahu, aku sendiri — dulu — tak tahu kebaikan Nutriferon ni. Maklumlah, kita sebagai ejen, takkan nak cuba semua kan? Tapi bila sendiri dah tahu, terus order satu untuk cuba. Alhamdulillah, setakat ini kalau selsema atau rasa nak demam, terus saja telan ini, dah kurang bergantung pada panadol.

Boleh juga rujuk pada testimoni-testimoni pengguna sedia ada. Macam kat bawah-bawah ni.

.
.
.
.
.

wallahu’alam.

jadi, sekali lagi — apa kebaikan Nutriferon ek? mari mak rumuskan. meh meh.

1.  Mengukuhkan sistem imun.
2.  Melawan kanser dan tumor.
3.  Melindungi dari influenza.
4.  Meringankan stress dan kelesuan.
5.  Melambatkan penuaan.
6.  Mengurangkan infeksi oleh pesakit-pesakit Hepatitis B dan C.
7.  Mengurangkan masalah berkaitan menopaus dan PMS.

inshaAllah.



Berminat untuk mendapatkannya pada HARGA ISTIMEWA? 
Hubungi saya : Yusrina binti Mohamat Hata (Yus) 
Shaklee Independent Distributor ID : 818055 
SMS/WhatsApp : 019-2712601 
 Emel : ibuaz.shoppe@gmail.com 


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease *

Gantikan PCM dengan Nutriferon

Produk yang satu ini, saya jarang sangat bercerita. Memang jarang-jarang keluar. Bila dilihat pada label, hanya baru tiga post bercerita mengenai produk ini. Selain Basic H, Nutriferon juga merupakan antara produk perlu ada di dalam rumah.  Sebenarnya produk ini boleh dikategori sebagai produk terbaik di dalam Shaklee.

Kenapa ia perlu ada di dalam rumah kita?
Apabila seseorang berasa hendak demam/ sudah demam, ini berlaku disebabkan oleh keadaan imuniti badan yang sedang rendah. Imuniti tidak mampu melawan serangan dari bakteria atau virus yang datang bersinggah ke badan kita. Bila imuniti tidak mampu lagi bertahan, badan kita akan bertindakbalas dengan memberi kesan demam, berpeluh-peluh. Sepeket sahaja diperlukan untuk meningkatkan kembalikan ketahanan badan. Membantu imuniti badan untuk bangkit melawan serangan di dalam tubuh. 
Apabila saya mengalami selsema teruk,  kebiasaannya saya akan mulakan dengan Vitamin C yang dipatah dua. Kalau ia tidak memberi kesan, saya akan ambil sepeket nutriferon dan makan. Tuang aje ke dalam mulut. hee Jangan bercakap ye sesama Nutriferon berada di dalam mulut, nanti habis tersembur semuanya!


Penemuan berkuasa dalam Sains Sistem Imun

Dicipta oleh penemu yang Interferon
Immunologist yang terkenal di dunia Dr. Yasuhiko Kojima pertama kali ditemuiinterferon pada tahun 1954, ketika beliau menjalankan penyelidikan di Tokyo University. Selepas 40 tahun penyelidikan cermat dan teliti menguji beratusratussebatian semula jadi, beliau membangunkan gabungan unik empat cabutantumbuhan berkuasa yang meningkatkan pengeluaran interferon semulajadi badan.*

Secara semulajadi Meningkatkan Tahap Interferon *
Saintis dan komuniti perubatan telah dikenal pasti interferon sebagai pentinguntuk fungsi imun yang sihat. NutriFeron tambahan hanya makanan di Amerika Syarikat dicipta oleh penemu interferon yang secara semulajadi meningkatkanpengeluaran interferon dalam badan .*

Terbukti oleh Empat Pengajian Klinikal Manusia
Gabungan fitonutrien yang mujarablagiselamat menyediakan sokongan imunbetulbetul pada tahap sel. Kajian menunjukkan kesihatan yang luar biasa dan faedah perlindungan imun campuran proprietari NutriFeron empat ekstrak tumbuhan .*

Eksklusif Formula berpaten
NutriFeron tidak dijual di kedai-kedai. Ia boleh didapati melalui Shaklee. Formula unik yang dipatenkan NutriFeron Shaklee eksklusif. Tambahan yang kuatberkesan, ia telah melebihi satu set ujian saintifik untuk keselamatan, ketulenan,potensi dan prestasi yang ketat.



Dapatkan ia sekarang pada harga istimewa. Boleh email kepada saya di ibuaz.shoppe@gmail.com atau sms 019-2712601 untuk mengetahui lebih lanjut dan untuk konsultasi percuma.