Kesihatan bermula dari rumah

August, 2016

now browsing by month

 

Jurnal Detox Day 2

IMG_20160809_193213.jpg

Bismillah.

Sarapan
Jus buah-buahan.

Herblax
Alfalfa

Makan tengahari
Buat pear dan nangka (gila betul… Sengaja nak menambah angin dalam badan)

Peppermint

Makan malam
Semangkuk sayur-sayuran

Herblax
Alfalfa

Ok.
Kalau mengikut ujian kertas.
Hari ni gagal lagi untuk detox secara penuh.
Sebabnya makan cekodok di Semenyih.
Memang tak le nak tahan dugaan ni.

Tapi kalau ikut pencapaian secara personal, ini memang dah kira hebat. Bayangkan, sebelum ni untuk sarapan pagi dan makan malam, CikYut akan makan nasi satu pinggan penuh. Tengahari memang jarang ambil makanan berat. Sekali sekala je.

Tahniah untuk diri sendiri!!!

Good luck untuk Day 3.

Diet oh Diet

FB_IMG_1470645284133.jpg

Kalau sebut pasal diet, biasanya orang fikir satu je, ‘Nak kurus la tu!’ kan kan.. Kalau tengok badan CikYut ni, memang dah membulat sangat gamaknya.

Biasanya berat sekitar 55-60kg saja. Sekarang memang dah lebih sangat. Sejak menyusukan Azmie, selera makan memang naik. Tapi masalahnya dah jadi tabiat pula ni. Bila Azmie dah kurang menyusu, tak pula reti nak perlahankan sikit cara makan tu kan… Maka dengan itu, naik mendadak le berat badan ni.

Bila berat naik, maka ia sangat mengganggu pergerakan CikYut. Sebab dah rasa berat aje kan. Nak tidur aje. Nak baring aje. Nak bangun pun payah. Jalan lagi lah.. Sikit je jalan, dah mengah.

Oleh itu, nak tak nak, memang kena paksa diri untuk kurangkan sedikit makan dan jaga pemakanan. Disebabkan CikYut ni ada psoriasis, jadi sebaiknya la perlu mengikut diet yang sesuai untuk pesakit psoriasis. Berat menurun, penyakit masih terkawal.

Jurnal Detox Day 1

IMG_20160808_083803.jpg

Sarapan

Jam 838 am

Sebiji epal.
Anggur
Lobak merah

Setitik stevia

Untuk catatan, penimbang rosak. Bacaan paling berat setakat ini ialah 63kg.

Makan tengahari 

Semangkuk sayur-sayuran. Terasa jadi orang putih dah. Hahaha. Agaknya kalau lepas tujuh hari, kulit boleh jadi putih tak?

Makan malam

Semangkuk sayur-sayuran. Tapi sayang betul. Disebabkan dek tak tahan gigil + pening, CikYut ‘berbuka’ detox dengan segenggam nasi. Hampeh betul.

Takpe takpe. Jangan putus asa. Kita buat sampai betul-betul clean!

Jom detox bersama CikYut!