Kesihatan bermula dari rumah

Posts made in November, 2016

Minuman Immune Booster

Posted by on Nov 18, 2016 in Jurnal Kesihatan | 0 comments

Bismillah.   Maaf ya. Gambar kurang jelas. Bergegar. Sebabnya, masa nak ambil gambar ni, si kecil dok sibuk tarik tangan nak minta guna hp.   Cik Sarah, Nutritionist Shaklee bagi resepi baru. Senang betul resepi ni. Bancuh semua dan shake aje guna shaker baru!   Ini resepinya : 3 sudu makan Performance Drink 1 sachet Nutriferon 1 keping lemon/oren 1 genggam daun pudina 250ml air Kiub Ais (ikut suka) Jom cuba!...

Read More

PosLaju Ezi Drive di Seksyen 9

Posted by on Nov 18, 2016 in Umum | 0 comments

Bismillah.   Masa memula dapat tahu ada Pusat Pungutan PosLaju ni, memang dah teruja sangat dah. Yelah… Tak perlulah berbaris panjang lagi di Kawasan Selaman (kereta yang berbaris…) Dan pusat ini juga tidak jauh dari rumah dan yang paling penting, tak melalui tol.   Sekiranya nak ke Kawasan Selaman, kebiasaannya, saya akan melalui Tol Sg Ramal sebab nak cepat. Boleh aje nak lalu jalan dalam, cuma makan masa sikitla…   Ini laluan masuk ke PosLaju Seksyen 9. Yang...

Read More

Psoriasis dan saya

Posted by on Nov 12, 2016 in Jurnal Psoriasis | 2 comments

Ada yang tahu saya menghidap psoriasis. Namun ada juga yg belum tahu. Jadi, di sini saya nak buat pengumuman. Ya, saya seorang pesakit psoriasis. Menjadi pesakit psoriasis bukan mudah. Saya telah didiagnos pada tahun 2001. Masa itu, baru sahaja memulakan kuliah di UKM. Tetapi, rasanya sakit itu sudah saya dapat sejak dari matrikulasi lagi. Semasa di matrikulasi, ada satu peta di pipi saya. Nasib baik saya ni bukan jenis penyegan sangat. Jadi saya buat tidak tahu sahaja bila ada yang asyik...

Read More

Apa itu Demam Denggi

Posted by on Nov 12, 2016 in Jurnal Kesihatan | 0 comments

Mencegah adalah lebih baik dari mengubati. Selalu orang cakap macam tu kan. Betullah tu. Nak cegah dari mendapat jangkitan denggi ni, kita perlulah jaga persekitaran kita.   Sebelum tu, kita lihat dulu kitaran nyamuk aedes ni.  Nyamuk aedes hanya mengambil masa seminggu, bermula dari telur hingga menjadi nyamuk dewasa. Dan nyamuk aedes ni sebenarnya hanya akan membiak pada air bersih. Air kotor diorang tak mau. Bagus betullah! Faktor kepada penyebab banyaknya naymuk aedes ialah : Air...

Read More

Atasi EKZEMA dengan ALFALFA

Posted by on Nov 1, 2016 in Vitamin untuk Ekzema | 0 comments

Atasi EKZEMA dengan ALFALFA

Atasi eczema | Dgn Alfalfa, ESP, Meal Shake Ini cerita lama. Saya ulang cerita di sini. Udahle Ibunya kena psoriasis. Si Tomato plak dapat eczema. Lepas Azzalea berhenti menyusu badan dulu, terus keluar eczema dia.. Jenuh juga nak buat kulitnya tu kembali ke asal. Macam-macam cara. Lepas satu cara, Ibu cuba cara lain. Semua untuk Azzalea. Semenjak menjadi pengguna tegar SHAKLEE, saya cuba untuk memberi Azzalea makan supplemen yg bersesuaian. Untuk menghilangkan 100% eczemanya itu, mungkin...

Read More