Kesihatan bermula dari rumah

May, 2017

now browsing by month

 

10 tip bayi tidur lena

Perkara yang paling berubah apabila ada bayi ialah waktu tidur. Kehadiran cahaya mata yang baru lahir akan membuat ibu dan bapa baru tidak dapat tidur dengan lena. Satu ke dua minggu kelahirannya, si kecil masih belum punya jadual tidur yang tetap. Keadaan ini boleh meletihkan si ibu dan bapa.

.

tip-bayi-tidur-lena

.

.

Ada 10 cara bagaimana anda dapat membantu menidurkan si kecil.

.

i. URUTAN

Urut bayi dengan urutan asas iaitu di seluruh tubuhnya iaitu kaki, tangan dan badan. Untuk membantu bayi tidur dengan lebih lena, lakukan urutan dengan lembut ke seluruh tubuhnya selepas bayi mandi.

.

.

ii. MENDODOIKAN ANAK DENGAN LEMBUT

Bayi akan berasa selesa apabila berada dalam dakapan anda. Dodoikan bayi di lengan anda. Cara ini mengambil masa kerana bayi mungkin terjaga apabila anda meletakkannya di katil bayi.

.

.

iii. MENGGOSOK/TEPUK

Perut bayi digosok secara berirama untuk membuatnya tidur lena. Rentak gosokkan perlu konsisten untuk mengelak bayi terganggu dan terjaga. Apabila bayi sudah tidur nyenyak, hentikan gosokan.

.

.

iv. DUKUNG PADA BAHU

Bayi merasa selamat dan selesa dengan cara dukungan ini. Nyanyikan lagu sambil menggerakkan tubuh anda agar bayi dapat tidur lena.

.

.

v. BALUTAN

Apabila bayu sudah tidur, balut bayi dengan selimut nipis. Masukkan tangan bayi dalam selimut dan balut. Jangan terlalu ketat. Cara ini membuatkan bayi merasa selamat dan dapat membantunya tidur dengan lena.

.

.

vi. DUKUNG MUKA KE BAWAH

Bayi tidak mahu tidur dan menangisapabila perut tidak selesa. Bayi mungkin selesa jika didukung dalam keadaan muka menghadap ke bawah. Manakala dagu dan pipinya akan direhatkan pada lengan anda.

.

.

vii. CAHAYA SURAM

Suasana bilik yang suram mempengaruhi bayi untuk tidur dengan lena. Letakkan bayi dalam katil bayi. Sambil itu, pasangkan muzik yang lembut sehingga bayi tidur. Lakukan perkara ini pada setiap hari supaya bayi tahu yang suasana suram atau gelap adalah bermaksud waktu untuk tidur.

.

.

viii. BERI MAKAN AWAL

Ini untuk si kecil yang sudah mula makan. Beri bayi makan sehingga bayi kenyang. Dengan ini bayi dapat tidur dengan lena. Sekiranya si kecil belum lagi mula makan, susukan si kecil sehingga dia terlena.

.

.

viiii. RUTIN WAKTU TIDUR

Tetapkan waktu tidur bayi anda. Pilih waktu antara 8.00 hingga 9.00 malam dan jangan terlalu lewat dari waktu itu. Jika melebihi waktu tidur, bayi mungkin terlalu penat dan lebih sukar untuk tidur.

.

.

x. RIBA BAYI

Bayi cukup selesa apabila anda meribanya sambil menggerakkan paha anda. Lakukan gerakan dengan perlahan tetapi konsisten. Dan bayi yang ingin tidur akan menunjukkan tanda seperti menguap, menggosok mata dan menangis. Cara ini membuatkan bayi tidur dengan lena. Tapi, jangan paksa si kecil jika dia belum bersedia untuk tidur.

.

.

Bagaimana? Semoga tip di atas dapat membantu para ibu dan bapa dalam cara menguruskan tidur si kecil.  Apabila waktu tidur si kecil dapat diurus dengan baik, ibu dan ayahnya tidak lagi stress. Dan dapat menguruskehidupan seharian dengan lebih baik lagi.

Selamat mencuba!

.

.

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya Yusrina Hata 019-2712601 atau klik icon di bawan ini.

Bertindak sekarang sebelum terlambat.

 

order sini

Apa punca GAGAL hamil?

Bertahun-tahun berkahwin, tapi masih belum nampak bayang anak kecil di rumah. Belum ada tanda yang diri itu akan bergelar ayah atau ibu. Mulalah keluarga kedua belah pihak menekan. Tertanya mana silapnya? Menuding siapa yang tidak subur.

.

menanti cahayamata

.

Kepada yang sedang melalui situasi seperti ini, perkataan yang mampu saya sebut ialah SABAR. Dalam kesabaran menanti kehadiran penyeri rumahtangga, korang kena tahu yang ada beberapa faktor yang menyumbang kepada situasi ini. Hanya sekitar 25% sahaja pasangan yang berjaya hamil pada bulan pertama. Manakala 75% lagi perlu berusaha beberapa kali.

Antara faktor penyebab ialah :

  • Usia wanita tersebut

Sekarang, ramai yang memilih untuk stabilkan kerjaya dahulu dan kemudian baru membina keluarga. Jadinya, umur pun dah banyak. Korang tahu tak, apabila umur mencecah angka 30, tahap kesuburan wanita semakin berkurang. Ini bermaksud, peratus kejayaan untuk hamil pada bulan pertama perkahwinan semakin rendah.

.

  • Usia dan tahap kesihatan pasangan

Tahap kesuburan lelaki juga berkurangan apabila umur meningkat. Tapi ia tidak secepat wanita. Biasanya, tahap kesuburan lelaki menurun apabila mencecah umur 40 tahun.

.

  • Gaya hidup

Gaya hidup masa kini juga memberi kesan kepada tahap kesuburan wanita. Antara faktor yang terlibat ialah cara pemakanan, bersenam, tahap stres yang dialami, tabiat tidur dan macam-macam lagi. Untuk berjaya hamil, korang kena pastikan tubuh badan benar-benar sihat. Sekiranya korang merokok, amal diet yang tak seimbang, atau suka minum minuman keras, adalah dinasihatkan untuk berhenti. Ya, pasti ada yang cakap, “Aku merokok, tapi boleh je mengandung.” Bersyukurlah sekiranya anda ialah kategori itu.

.

  • Stres yang melampau

Selalu tak dengar orang cakap, “Kalau ingin hamil, kita kena bertenang.” Ya, memang betul. Tahap stres yang melampau  boleh menutup peluang ini. Kalau banyak sangat kerja sampai rasa stres, bawalah diri dan pasangan anda untuk bercuti. Jauh dari keadaan yang boleh meningkatkan stres anda. Semakin tinggi stres, semakin tipis harapan untuk hamil.

.

  • Pakaian

Jarang kita dengar, cara berpakaian boleh mengganggu tahap kesuburan lelaki dan wanita. Tetapi sebenarnya ia boleh berlaku. Bagi lelaki, seluar dan seluar dalam yang ketat boleh menyebabkan sperma yang dihasilkan kurang berbanding dengan lelaki yang berpakaian longgar.

 

  • Masalah hormon

Sesetengah wanita tidak ada masalah untuk hamil, tetapi tubuh mereka tidak mampu menghasilkan progesteron yang mencukupi bagi mengekalkan kehamilan. Oleh itu, sekiranya anda risau tentang kemungkinan ada masalah hormon atau masalah fizikal yang menyukarkan kehamilan, segeralah berjumpa doktor untuk rawatan lanjut.

  • Bilangan sperma yang rendah

Ada sesetengah lelaki yang mempunyai masalah untuk menghasilkan sperma. Itu yang menyebabkan isteri mereka sukar hamil. Ada juga yang mempunyai sperma yang tidak stabil.

.

sperma

.

  • Pengambilan kafein

Buat peminat kopi yang minum lebih dari 2 cawan setiap hari, sekiranya anda bercadang untuk hamil, anda sebenarnya telah mengurangkan keupayaan diri untuk hamil. Ada kajian mendapati bahawa jumlah kafein yang ada dalam tubuh boleh mengganggu kemampuan telur untuk melekat di uterus.

Saya selalu mencadangkan kepada rakan-rakan yang baru berkahwin, untuk mengadakan pemeriksaan kesihatan apabila telah berkahwin lebih dari 6 bulan, tetapi masih belum hamil. Sebenarnya, adalah lebih baik sekiranya kita, wanita melakukan pemeriksaan sebelum berkahwin lagi. Supaya kita dapat atasi lebih awal sekiranya kita ada masalah.

Sekiranya anda bercadang untuk berikhtiar dengan produk Shaklee, berikut ialah senarai produk yang dicadangkan :

Untuk wanita

# Vivix

# GLA Complex

# B complex

# OmegaGuard

# ESP

# VitaLea

Untuk lelaki

# Vivix

# Vita E

# Vita C SR

# Zinc

# ESP

# Vitalea

# B complex

set kesuburan shaklee

 

*******

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya Yusrina Hata 019-2712601 atau klik icon di bawan ini.

Bertindak sekarang sebelum terlambat.

order sini

5 Cara Sihat untuk Si Pemalas

Ramai orang nak sihat. Ramai orang nak kurus. Tapi bukan semua orang rajin untuk bersenam. Betul kan? Lebih-lebih lagi mereka yang selesa dengan rutin kerjaya di pejabat. Tiap bulan, ada aje sesi potluck. Kalau tak potluck, ada yang rajin belanja satu pejabat.

.

sihat

.

.

Mmm… rasanya mak-mak yang bekerja di rumah pun ramai je yang tak berapa rajin nak bersenam. Setiap hari, masuk dapur 2-3 kali. Sekali untuk buat juadah sarapan, sekali untuk makan tengahari dan sekali untuk makan malam. Tu belum lagi melayan karenah anak-anak yang mahu kan kudapan antara dua waktu makan. Buat untuk anak, maknya pun makan sekali.

.

Hihihi… Pastinya korang ada banyak alasan kan untuk kata tak dapat bersenam. Sibuklah, tak sempatlah. Takde masalah. Ok, macamana cara terbaik untuk mendapatkan gaya hidup sihat bagi insan-insan yang kurang rajin.. hihihihi

.

.

Senaman atas katil

Suruh pergi briskwalk kat taman, malas kan.. Ace cuba briskwalk atas katil. Kikiki… Ntah bape pusingan le gamaknya nak selesai 1000 langkah. Ok, ini yang paling senang dan mudah. Celik aje biji mata, ucap dulu ‘Alhamdulillah’.

Lakukan bangkit tubi atau senaman kaki dan tangan agar membantu memecahkan lemak di tubuh. Buat la sekerap yang boleh agar kalori dapat dikurangkan dalam tempoh sebulan.

.

.

Gunakan tangga

Kelebihan untuk korang yang tinggal di rumah pangsa. Eh, kalau rumah dua tingkat, tiga tingkat pun bagus gak ni. Elak menggunakan lif. Sebaiknya gunakan tangga untuk turun dan naik waktu pagi dan petang. Menaiki tangga mampu melatih otot kaki dan pinggul. Ia juga boleh membakar sehingga 302 kalori. WOW!

.

.

Berdiri sesekali

Bagi mak-mak yang selalu ada urusan dengan anak-anak di dapur, korang sebenarnyasedang melakukan senaman yang bagus. Terutamanya ketika berdiri dan berjalan untuk mengambil barang. Berkejar ke sana ke mari menguruskan hal rumah juga satu perkara yang baik untuk anda mengurangkan berat badan.

Mmm… Sesambil bergerak tu kan, sebaiknya buat sedikit pergerakan. Pusing kaki ke, pusing tangan ke.

.

.

Ketawa

Berada di dalam tekanan boleh membuatkan anda hilang pertimbangan dan juga hilang fokus untuk melakukan satu-sau pekerjaan. Gunakanlah cara paling mudah untuk mengembalikan kesihatan minda. Caranya ialah dengan KETAWA. Lakukan apa saja perkara yang boleh membuatkan anda ketawa.

Ketawa dapat mengurangkan rasa sakit, meredakan ketegangan malah meningkatkan fungsi kekebalan tubuh. Ini sememangnya senaman yang paling mudah. Ketawa juga salah satu cara untuk AWET MUDA!

.

.

Peluklah pasangan anda

Memeluk pasangan atau orang yang anda cintai (ibubapa, ahli keluarga) dapat memberikan ketenangan dalam diri. Berdasarkan kajian di Barat, pelukan yang menenangkan boleh membebaskan hormon kortisol sekaligus mengurangkan 7% tekanan yang dialami. Kurang tekanan, hidup lebih SIHAT!

CY memang sukaaaaa peluk suami! Rasa tenang sangat.

.

.

Korang nak KURUS? Klik sini.

.

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya Yusrina Hata 019-2712601 atau klik icon di bawan ini.

Bertindak sekarang sebelum terlambat.

.

order sini