Nutrisi lengkap untuk pesakit Psoriasis

Bertahun-tahun menjalani kehidupan sebagai seorang pesakit Psoriasis, saya ingat sudah tahu apa yang diperlukan oleh seorang pesakit Psoriasis. Selama ini, saya hanya meningkatkan dos vitamin C dalam diet seharian sekiranya badan sedang flare.

.

Maksudnya, pada hari yang takde flare, saya mungkin akan consume tiga ke empat biji vitamin sehari. Tapi pada hari-hari yang ada flare, dos akan meningkat dua ke tiga kali ganda. Ya, boleh jadi enam ke dua belas biji sehari. Saya juga ada mengamalkan immune booster. Pada waktu tiada flare, saya consume satu sachet dalam dua ke tiga, tapi bila ada flare, saya akan consume dua ke tiga sachet dalam satu hari.

.

.

Melampau kan? Masa tengah flare, semua pun jadi over dos. Sebab saya nak turunkan flare tu dengan cepat. Memanglah psoriasis ni keadaannya memang sedia imuniti yang rendah. Sebab tu lah dosage untuk boost imuniti tu ditingkatkan. Tapi rupa-rupanya, kita perlu kurangkan flare tu dulu. Kurangkan inflamasinya dulu, kemudian baru tingkatkan imuniti.

.

Bahasa mudah, kurangkan merah, kurangkan rasa gatal, kurangkan sisik tu. Baru upkan pertahanan. Walaupun masa tu pertahanan sudah diganggu.

.

Ok, sorry la kalau korang tak boleh nak faham. Orang yang sedang melaluinya, pasti faham. Jadinya, selepas kelas Dr Anya tempohari, perkara PERTAMA yang perlu dilakukan ialah dengan consume omega terlebih dahulu. Dah cerita sikit di post sebelum ni. Ok, sekarang nak senaraikan list nutrisi yang diperlukan oleh pesakit Psoriasis. Korang dah ready?

.

  1. Minyak ikan (DHA & EPA) : 2-2.5mg
  2. Vitamin D : 2000iU (semasa rawatan), 400-800iU (prevention)
  3. Pre & probiotik : 50 billion CFU- ambil sebelum makan
  4. Resveratrol  : 50mg (semasa rawatan)
  5. Vitamin A & vitamin E : 400iU
  6. Zinc : 50mg(untuk 3 bulan)
  7. Selinium
  8. CoEnzyme Q10 : 50-200mg
  9. Vitamin B Complex
  10. Boswellia Serrata
  11. Quercetin

.

ID : 818055

019-271 2601

.

Sekiranya si anak kecil yang sedang mengalami psoriasis, maka si ibu yang perlu menjaga pemakanannya dan mengambil nutrisi tambahan di atas.

.

.

Adakah anda sedang mengalami Psoriasis? Dapatkan maklumat dan konsultansi dengan SEGERA. Hubungi saya.

 

OmegaGuard, pilihan PERTAMA untuk psoriasis

Sebelum ini, saya membuat aturan sendiri dalam mengawal dan membaikpulih keadaan psoriasis saya. Susunan aturan pengambilan saya adalah seperti berikut :

.

Set Basic (ESP, Vitalea, Bcomplex & SR VitaC)

OmegaGuard

Nutriferon

Vivix

.

.

Tetapi, selepas menghadiri kelas Dr Anya, susunatur ini berubah. Ini kerana fungsi setiap suplemen itu.

.

Dah kenapa plak nak berubah? Masa nak masuk dalam perut tu ke yang berubah? Atau macamana? Hihihi… Pelikkan. Kalau ikutkan, telan aje la semuanya.

.

.

Katalah Ada seorang pesakit Psoriasis yang datang kepada CikYut, dan dia belum pernah lagi mengambil supplement sebagai salah satu cara untuk mengawal psoriasisnya, maka CikYut akan berikan susunatur yang baru tu.

.

Aturan yang baru dimulakan dengan OmegaGuard. Kenapa OmegaGuard? Ini untuk mengurangkan inflamasi dan keradangan yang berlaku. Bila tengah flare, kulit kemerahan, gatal merenyam bagai. Jadinya tugas omega ialah untuk mengurangkan inflamasi seterusnya mengurangkan kemerahan dan kegatalan tu.

.

Haaaa… Dah nampak kenapa ada aturan baru? Selepas beberapa Hari, bila keradangan tu dah berkurangan, barulah masuk suplemen yang lain. So , APA aturan yang baru?

.

Hihihi… Itu CikYut akan cerita kepada pesakit Psoriasis yang berurusan dengan CikYut ya. Nak cerita Kat sini semua, confirm panjang lebar. Kalau anda ialah pesakit Psoriasis, atau mempunyai kenalan yang menghidap Psoriasis, cepat-cepat hubungi CikYut ya.

.

.

KLIK SINI CEPAT!

Cara menyusukan Si KEMBAR

Alhamdulillah.

.

.

Setiap minggu, ada home visit. Terima kasih buat ibu-ibu yang memberi kepercayaan kepada CikYut untuk bantu mereka dalam menjayakan penyusuan mereka. Jadinya, CikYut nak berkongsi masalah mereka. Nama sebenar dan identiti mereka akan dirahsiakan. CikYut hanya akan bercerita mengenai masalah mereka dan cadangan yang telah CikYut berikan kepada mereka dalam membantu proses penyusuan mereka.

.

Pn A, mempunyai anak kembar. Kedua-duanya perempuan.  

Masalah yang dihadapi oleh Pn A ialah tak cukup susu.

Bayi-bayi berusia 8 hari.

.

.

Ok, kalau lihat kepada masalah ni. Memang SIMPLE sangatlah kan. Kalau tanya di FB, jawapan biasa ialah untuk makan makanan yang boleh membanyakkan susu. Ya, itupun salah satu cara.

.

Setelah melalui sesi soal-jawab. CikYut berikan beberapa cadangan untuk Pn A lakukan.

Seperti biasa, sebelum bercerita panjang, CikYut akan pastikan DUA perkara ini betul iaitu POSITIONING dan LATCHING. Kita akan setelkan dulu bab POSITIONING, baru betulkan LATCHING.

.

Ni contoh POSITIONING untuk menyusukan kembar :

.

Image result for breastfeed twins

 

.

.

Korang pilihlah nak letak bayi macamana. Hihihihi.. Yang penting semasa buat POSITIONING ni, MAK SELESA. Kalau mak tak selesa, alamatnya si kecil dua orang tu pun tak selesa dan akan menangis meragam aje. Jadinya, Puan A sangat sukakan bayi-bayinya berada di tepinya. Gambar kiri atas. FOOTBALL HOLD, itu namanya. Alaaaa, macam gaya main rugby tu la, kepit bola. Tapi ni kepit kiri kanan.

.

Ni sebenarnya asas. Bila kedua-dua perkara ini dapat dilakukan dengan baik dan betul, InsyaAllah proses penyusuan akan berlangsung dengan baik. Cumanya untuk kes kembar ni, Pn A harus ‘bekerja keras’, usaha lebih sedikit berbanding ibu lain. Masa penyusuan kembar biasanya serentak, adakala berlainan waktu. Mungkin ada seorang yang akan menyusu lebih lama, dan seorang lagi akan menyusu dalam tempoh singkat. Disebabkan usia bayi baru berusia 8 hari, jadi saya galakkan Pn A memberi sepenuh perhatian kepada bayi-bayinya dengan mengikut demand penyusuan masing-masing.

.

.

Apabila ibu dapat mengenalpasti demand bayi, barulah dapat dilakukan intervensi (waaah, macam masalah diplomatik plak!). Bila waktu sesuai untuk adakan sesi perahan untuk meransang penghasilan susu ibu dan seterusnya meningkatkan penghasilan susu.

.

.

Ok, macamana? Ada dapat sedikit input? Dah boleh menyusukan si kembar anda?

Kalau rasa ada masalah lagi, boleh hubungi saya ya. Klik terus di link ini Konsultansi Penyusuan

.

Pengedar Sah Shaklee Bangi : Yusrina Hata (Shaklee ID 818055)

0197 – 2712601 (whatsapp /sms)

yusrina.hata@gmail.com (e-mail)

COD : Petronas Seksyen 7