Prinsip Asas Penyusuan

Apabila melakukan home visit, kebiasaanya saya akan memeriksa perkara asas dalam penyusuan. Ini kerana, apabila perkara asas ini dilakukan dengan betul, InsyaAllah, proses penyusuan akan berlangsung dengan baik.

 

Ada juga, pada masa-masa tertentu, perkara asas ini dilakukan dengan baik oleh si ibu dan anak. Tetapi masih terdapat masalah pada penyusuan. Dan apabila ini berlaku, saya akan melihat kepada faktor-faktor lain yang boleh menyumbang kepada masalah penyusuan tadi.

 

So, apakah PERKARA ASAS dalam  penyusuan ni?

 

Keselesaan ibu

Sangat penting seorang ibu yang mahu menyusukan untuk berasa selesa terlebih dahulu. Antara cara untuk berasa selesa ialah dengan memastikan tempat duduk si ibu, atau tempat baringnya. Bukanlah nak kena fancy sangat atau terlalu empuk sangat kerusi tu. Selesa ni subjektif. Yang penting ibu tu tak rasa penat semasa menyusukan si kecil.

 

Keselesaan bayi

Tadi si ibu, sekarang si anak pula perlu selesa. Bayi ni senang nak meragam, menangis kan… Jadinya kena bagi dia selesa lah dulu. Kalau dia panas, mungkin kena buka bajunya dulu atau pasangkan kipas ke. Kalau dia sejuk, mungkin kena bedung dia dulu. Tengok pada keadaan tulah. Yang penting bayi tu selesa.

 

Kedudukan (position)

Ok, bila si ibu dah selesa. Bayi dah selesa. Barulah kita posisikan bayi pada ibu. Keadaan pertama dan paling penting ialah kedudukan ibu dan bayi itu bertemu di perut. Maksudnya, si kecil tu bukan terlentang dalam pangkuan ibu. Tapi badannya menghadap badan ibu.

Kemudian, kepala bayi tidak ‘lock’ di siku ibu. Kalau ‘lock’, payah si kecil nak adjust kepalanya. Tangan si kecil pula tidak terkepit di antara badannya dan badan ibu. Ini boleh menyebabkan ketidakselesaan kepada si kecil.

 

Pelekapan (latching)

Selesai meletakkan bayi pada kedudukan yang betul, maka ini proses akhir untuk menjayakan penyusuan. Pelekapan yang baik dapat mengelakkan kesakitan pada si ibu seperti nipple crack, atau nipple sore.

.

.

Apabila keempat-empat perkara ini diyakini telah dibaiki dan dilakukan dengan baik, barulah saya akan melihat kepada faktor-faktor yang lain seperti keadaan persekitaran, sokongan dari suami, emak dan emak mentua.

.

.

Emosi si ibu sangat penting. Keadaan akan semakin sukar sekiranya si ibu tidak berada di dalam emosi yang stabil. Emosi si kecil pula sebenarnya banyak bergantung kepada emosi si ibu. Lebih gelisah dan resah si ibu, makin kuat la tangisan si kecil. Ini dapat saya lihat setelah beberapa lama menjalankan home visit penyusuan.

.

.

Ada sebarang masalah tentang penyusuan? Boleh hubungi saya di talian 019-271 2601.

Cara menyusukan Si KEMBAR

Alhamdulillah.

.

.

Setiap minggu, ada home visit. Terima kasih buat ibu-ibu yang memberi kepercayaan kepada CikYut untuk bantu mereka dalam menjayakan penyusuan mereka. Jadinya, CikYut nak berkongsi masalah mereka. Nama sebenar dan identiti mereka akan dirahsiakan. CikYut hanya akan bercerita mengenai masalah mereka dan cadangan yang telah CikYut berikan kepada mereka dalam membantu proses penyusuan mereka.

.

Pn A, mempunyai anak kembar. Kedua-duanya perempuan.  

Masalah yang dihadapi oleh Pn A ialah tak cukup susu.

Bayi-bayi berusia 8 hari.

.

.

Ok, kalau lihat kepada masalah ni. Memang SIMPLE sangatlah kan. Kalau tanya di FB, jawapan biasa ialah untuk makan makanan yang boleh membanyakkan susu. Ya, itupun salah satu cara.

.

Setelah melalui sesi soal-jawab. CikYut berikan beberapa cadangan untuk Pn A lakukan.

Seperti biasa, sebelum bercerita panjang, CikYut akan pastikan DUA perkara ini betul iaitu POSITIONING dan LATCHING. Kita akan setelkan dulu bab POSITIONING, baru betulkan LATCHING.

.

Ni contoh POSITIONING untuk menyusukan kembar :

.

Image result for breastfeed twins

 

.

.

Korang pilihlah nak letak bayi macamana. Hihihihi.. Yang penting semasa buat POSITIONING ni, MAK SELESA. Kalau mak tak selesa, alamatnya si kecil dua orang tu pun tak selesa dan akan menangis meragam aje. Jadinya, Puan A sangat sukakan bayi-bayinya berada di tepinya. Gambar kiri atas. FOOTBALL HOLD, itu namanya. Alaaaa, macam gaya main rugby tu la, kepit bola. Tapi ni kepit kiri kanan.

.

Ni sebenarnya asas. Bila kedua-dua perkara ini dapat dilakukan dengan baik dan betul, InsyaAllah proses penyusuan akan berlangsung dengan baik. Cumanya untuk kes kembar ni, Pn A harus ‘bekerja keras’, usaha lebih sedikit berbanding ibu lain. Masa penyusuan kembar biasanya serentak, adakala berlainan waktu. Mungkin ada seorang yang akan menyusu lebih lama, dan seorang lagi akan menyusu dalam tempoh singkat. Disebabkan usia bayi baru berusia 8 hari, jadi saya galakkan Pn A memberi sepenuh perhatian kepada bayi-bayinya dengan mengikut demand penyusuan masing-masing.

.

.

Apabila ibu dapat mengenalpasti demand bayi, barulah dapat dilakukan intervensi (waaah, macam masalah diplomatik plak!). Bila waktu sesuai untuk adakan sesi perahan untuk meransang penghasilan susu ibu dan seterusnya meningkatkan penghasilan susu.

.

.

Ok, macamana? Ada dapat sedikit input? Dah boleh menyusukan si kembar anda?

Kalau rasa ada masalah lagi, boleh hubungi saya ya. Klik terus di link ini Konsultansi Penyusuan

.

Pengedar Sah Shaklee Bangi : Yusrina Hata (Shaklee ID 818055)

0197 – 2712601 (whatsapp /sms)

yusrina.hata@gmail.com (e-mail)

COD : Petronas Seksyen 7

Apa yang perlu anda tahu tentang penyusuan susu ibu

Bagaimana Payudara Bekerja

Payudara adalah bahagian tubuh yang sangat menarik! Memahami cara kerjanya, termasuk bagaimana ia berubah semasa kehamilan dan selepas kelahiran, akan membantu anda merasakan POSITIF mengenai penyusuan susu ibu. Payudara anda melalui empat peringkat utama, persiapan untuk penyusuan nanti.

.

Peringkat 1: Perubahan Embrio dan Fetus

Pada enam minggu kehamilan ibu anda, anda akan mempunyai ‘garisan susu’ tisu payudara dari setiap ketiak ke pangkal paha anda. Apabila anda terus membesar, tisu payudara dan puting bayi anda berhijrah ke dada anda. Adalah mungkin untuk mempunyai puting atau tisu payudara di mana-mana di sepanjang garis susu asal. Malah, ia cukup biasa bagi wanita untuk mempunyai tisu payu dara pada ketiak mereka yang berisi susu apabila tahap hormon prolaktin meningkat pada minggu pertama selepas bersalin. Sekiranya anda mempunyai tisu payudara tambahan ini, ia tidak akan menjejaskan payudara sebenar untuk menghasilkan susu. Susu dalam tisu tambahan tidak boleh mengalirkan keluar melalui payudara anda, jadi ia mengambil masa dua atau empat minggu untuk sistem darah anda untuk menyerap semula susu. Anda boleh mengurangkan bengkak dengan menggunakan pek sejuk dan perlahan-lahan berputar tangan anda untuk memperbaiki aliran limfa dan darah di kawasan itu.

.

Tahap 2: Perubahan akil baligh

Semasa kelahiran, payudara wanita dan lelaki adalah sama. Perubahan hormon pada masa akil baligh dan semasa kitaran haid, menyebabkan payudara anda berkembang untuk menyusu. Pada bulan-bulan sebelum ‘datang bulan’ pertama anda, tubuh anda mula menghasilkan hormon estrogen dan progesteron, dan anda mengalami pertumbuhan payudara. Sejak itu sejumlah kecil pertumbuhan payudara telah terjadi pada setiap kitaran menstrual. Pertumbuhan ini berterusan semasa setiap kitaran hingga umur tiga puluh.

.

.

bersambung…