World Sight Day 2017

Sebenarnya tak perasan langsung. World Sight Day 2017 jatuh pada 12 Oktober. Memang tahu biasanya pada bulan Oktober. Yelah, semenjak dah tak menjadi Optometris ni, memang selalu terlewat sedikit mendapat informasi.

 

Tema WSD tahun ini ialah “MAKE VISION COUNT“.

 

Optometris dan Oftalmologis yang berkaitan perlu mengumpul data mengenai tahap penglihatan pesakit (penduduk kawasan masing-masing). Dalam erti kata lain, bekerja keras untuk memastikan setiap orang mendapat hak pemeriksaan mata mereka.

 

 

Dapatkan pemeriksaaan mata anda pada setiap tahun. Bukan yang p tukar spek tu aje tau. P check sekali bahagian dalam mata tu. Tak tahu kat mana nak check, call CikYut. Nanti CikYut bagitau.

Cara merawat beguk

Sekarang ni tengah wabak beguk. Jadi Cik Yut nak share cara merawat beguk. Walaupun wabak ini mungkin tidak sampai, atau belum sampai di tempat korang, tapi sekurang-kurangnya korang tahu mengenai cara merawat beguk ni.

 

Apa itu Penyakit Beguk?

Penyakit beguk adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh sejenis virus (RNA Paramyxovirus).
Ianya disebarkan melalui udara oleh orang yang dijangkiti beguk sama ada dari bersin, batuk dan sebagainya.
Kanak-kanak boleh dijangkiti beguk dari kawan-kawannya.

 

Tanda-tanda Penyakit Beguk

  • demam
  • keletihan melampau
  • bengkak pada kalenjar  liur parotid (dibelakang rawan berhampiran telinga)

 

Apakah cara merawat beguk?

Sebenarnya tiada ubat untuk merawat beguk.
Ini kerana ubat tidak dapat membunuh virus itu (RNA Paramyxovirus).
Ubat yang diberikan hanya membantu mengurangkan kesakitan dan bengkak pada kalenjar liur.
Kebiasaannya doktor akan preskrip Paracetamol.

 

Bagaimana nak elak beguk?

Beguk boleh dielak dengan mengambil imnunisasi untukbeguk ketika kanak-kanak berusia kira-kira sembilan bulan.
Terdapat di klink kesihatan awam dan juga di klinik swasta.

 

Komplikasi dari penyakit beguk

  1. Pada masa mendapat penyakit beguk itu, ia juga boleh menyebabkan pembengkakkan pada buah zakar. Dan ini boleh menyebabkan kemandulan
  2. Beguk juga boleh menyebabkan komplikasi seperti ‘Pancreatis’, iaitu kerosakan pada kalenjar pankreas di dalam perut.

 

Sebenarnya, tiada cara nak merawat beguk. Doktor sendiri tiada rawatan khusus. Rawatan yang diberikan hanya untuk mengurangkan sakit.

Mahu tahu cara lain untuk merawat keadaan ini?

Boleh baca di sini.

3 Resepi Peria Katak Merawat Kencing Manis

Ok, hari ni CikYut nak share 3 Resepi Peria Katak Merawat Kencing Manis. Banyak sebenarnya resepi peria katak ni, tapi Cik Yut tuliskan 3 sahaja. Maklumat mengenai peria katak, boleh di baca di sini.

 

HILANGKAN RASA PAHIT PERIA

Bila sebut ‘peria’, memang terbayang rasa pahitnya tu kan. Rasa tak mampu nak telan. Jadi, cara untuk hilangkan rasa pahit tu, potong peria nipis-nipis. Kemudian, rendam ia di dalam air garam dalam 10-15 minit. Kemudian boleh la gunakan ia.

 

Resepi Paling HOT : Jus Epal & Peria Katak

 

Bahan-bahan:
1/2 biji peria – bersihkan dan buang biji – potong kecil-kecil
2 biji epal hijau – buang biji dan potong kecil-kecil
300ml air masak

Cara:
1. Campurkan peria, epal hijau dan air masak ke dalam pengisar.
2. Kisar hingga halus.
3. Tapis bahan kisar.
4. Tuangkan jus ke dalam gelas.
5. Sedia untuk dihidangkan

 

Resepi kedua : Peria Goreng Garing

 

Bahan-bahan:
2 biji peria – bersihkan dan buang biji – potong kecil-kecil
Tepung goreng serbaguna
Minyak masak

 

Cara:
1. Campurkan peria ke dalam tepung goreng serbaguna.
2. Pastikan tepung salut semua peria.
3. Masukkan minyak masak ke dalam kuali.
4. Apabila minyak telah panas, masukkan peria yang bersalut tepung tadi.
5. Angkat apabila peria menjadi kekuningan.

 

Resepi ketiga : Peria katak masak sambal

 

Gambar dari Google Search

 

Bahan-bahan:
2 biji peria – bersihkan dan buang biji – potong kecil-kecil
3 sudu kisaran bawang putih dan bawang merah
Segenggam ikan bilis
5 sudu cili boh
1 sudu pati asam jawa
Garam & gula secukup rasa

 

Cara:
1. Gorengkan ikan bilis terlebih dahulu. Angkat dan diketepikan.
2. Masukkan kisaran bawang putih dan merah.
3. Setelah naik bau, masukkan pula cili boh.
4. Bila cili dah masak, masukkan pula pati asam jawa.
5. Masukkan peria dan ikan bilis yang telah digoreng tadi. Kemudian perisakan dengan garam & gula secukupnya.

 

Alhamdulillah.

 

Dapat tak 3 resepi ni? Mudah aje kan? Sebenarnya ada banyak lagi resepi peria katak ni.

Masaka jelah dengan pelbagai cara, yang penting garam 7 gula tidak berlebihan.

 

Sampai jumpa lagi!