Kesihatan bermula dari rumah

mata

Gatalnya mataku!

Posted by on Feb 6, 2015 in Jurnal Kesihatan, mata | 0 comments

Kebelakangan ini, saya selalu saja menggosok mata. Ada masa memang ditonyoh bola mata tu. Keadaan mata saya tu memang sudah diketahui, memang kering. Orang putih panggil DRY EYES. Biasanya, kalau kita tengok merah macam tu, kita dah mula risau. Sakit mata dah ke ni? Alamaaaak, susahla kan, Kalau berjangkit macamana kan? Sebenarnya, kalau mata kita terlalu kering pun, akan jadi merah begitu. Biasa yang berjangkit ni, ia ada discaj. Airmata lagi kerap keluar. Hat tu ya jenis berjangkit juga....

Read More

Dulu High astig… Sekarang keratoconus ke?

Posted by on Feb 5, 2015 in Jurnal Kesihatan, mata | 0 comments

Semalam saya ke klinik mata (tempat saya bekerja dahulu) untuk melakukan pemeriksaan mata kepada diri saya. Ok, Optometris (bekas) p jumpa Optometris la kan.. Saya minta rakan saya buatkan ujian tu. Dan dia kata dia sangat kekok nak buat sebab sesama Optometris. Mengada-ngada betul! Hahaha… Dan pemeriksaan itu bukan hanya periksa ralat refraksi (refractive error) tapi juga saya minta untuk periksa kelengkungan kornea. Status kedua-dua belah mata saya ialah high myopia dan high...

Read More