Category: Pemakanan

Anak kurang ke hospital!

No Comments
Bismillahirrahmanirrahiiim.

Alhamdulillah.

Pagi ni saya nak berkongsi dengan ibu-ibu dan bapa-bapa mengenai perasaan seorang ibu, Cik Liza. Setiap bulan, tanpa jemu selama 6 bulan, beliau akan membelikan MealShakes untuk anaknya. Dan pada bulan lepas, beliau telah menambah satu produk baru iaitu OmegaGuard. 
Sebenarnya Cik Liza ada membeli Chewable Vita C dan Vitalea for Kids untuk si anak. Tetapi si anak tidak berapa menggemari rasa masam-masam manis Chewable Vita C dan Vitalea for Kids. Jadi dia tidak mahu memaksa anaknya makan dua produk ini. 
Jadi sekarang, beliau hanya fokus kepada dua produk ini sahaja iaitu OmegaGuard dan MealShakes.
Bagaimana beliau boleh mula memberikan produk Shaklee kepada si anak?
Asalnya, beliau cari produk untuk bantu anaknya naikkan selera makan. Maka beliau hubungi saya. Saya cadangkan MealShakes. Selepas menggunakan MelaShakes dalam dua minggu, beliau perasan yang si anak jarang lagi demam. Sebelum consume, anaknya sering jatuh sakit. Setiap minggu Cik Liza akan bawa si anak ke klinik atau hospital.
Selepas beberapa bulan consume MealShakes, Cik Liza bertanya mengenai produk yang boleh mengurangkan batuk si anak. Walaupun sudah consume MealShakes untuk beberapa bulan, batuk si kecil nampak masih belum mahu hilang. Sekejap-sekjap akan kembali batuk. Sekejap-sekejap masih perlu mengulang ke hospital. Jadi, saya cadangkan pula OmegaGuard.
Kini, selepas satu bulan consume OmegaGuard, alhamdulillah, batuk si anak telah berkurangan. Cik Liza sangat gembira! Cuma dalam keadaan berjerebu sekarang, kita sebagai ibu perlu adakan lebih protection untuk si kecil kita. 
Adakah si kecil ibu-ibu dan bapa-bapa mempunyai masalah yang sama? Sering demam, batuk. Ibu dan bapa perlu cuti bergilir-gilir untuk menemankan si anak yang sakit. Ikhtiarkan dengan Set Kesihatan Kanak-kanak ini. InsyaAllah.
Hubungi saya (Yusrina) sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan berkaitan dengan masalah kesihatan dan pemakanan.
=====================
Yusrina Hata (818055)
Shaklee Certified Product Trainer
BF Peer Counselor  
=====================

Satu botol, tak cukup sebulan!

No Comments

Satu botol, tak cukup sebulan – Apa pula yang tak cukup ni? Berebut dengan siapa pula? Itulah kalau ada barang baik kat rumah ni kan…

Sebotol OmegaGuard mempunyai 90 biji kapsul. Dalam rumah ni, ada seorang ibu dan 3 orang anak kecil yang sangat minat dengan OmegaGuard ni. Ibu dia saja, makan 3-6 biji sehari. Anak-anak makan sebiji sehari. 


Ok, jom buat kira-kira.

Ibu makan 3 biji sehari, 3 x 30 hari = 90 biji.
Anak ada 3 orang, makan sebiji sehari, 3 x 30 hari = 90 biji sehari

Jumlah OmegaGuard yang dimakan ialah 180 biji untuk sebulan.

Itu bermaksud, rumah ini perlukan 2 botol OmegaGuard untuk sebulan.


Jadi, kalau korang pun ada masalah macam ni, baiklah grab offer yang ditawarkan pada bulan ni.
MESTI rembat offer bulan ni!!

Sebab :

1. PERCUMA 1 botol dengan pembelian 6 botol OmegaGuard.
2. Ok, kalau bajet tak cukup, korang boleh rembat TWIN PACK OFFER dengan potongan 5%.


Jangan tunggu lagi. Kalau yang baru nak CUBA tu, jangan risau. Nanti saya upkan testimoni berkaitan OmegaGuard!



Categories: OmegaGuard, Pemakanan

Ibu hamil : Ketahui diet anda

No Comments

Hamil | Pemakanannya


Assalamualaikum wbt dan Selamat pagi.

Yup, jam dihujung komputer menunjukkan 5.00am. Pagi-pagi ini terasa mahu berkongsi dengan anda mengenai pemakanan buat ibu-ibu yang sedang hamil. Pemakanan ibu-ibu seharusnya sudah mula dijaga apabila ibu-ibu telah mula memasang niat untuk hamil. Pemakanan yang baik, membantu menyiapkan badan ibu-ibu untuk menghadapi sebarang perubahan yang akan berlaku sepanjang kehamilan.





Bagaimana anda tahu yang pemakanan anda sihat semasa mengandung
Kunci utamanya ialah dengan mempelbagaikan pengambilan makanan dalam kumpulan yang berbeza-beza (seperti yang dicadangkan di atas) dengan jumlah yang mencukupi. Jangan risau jika anda mengalami alahan yang teruk dan tiada selera makan pada trimester pertama. Keadaan ini tidak akan memberikan impak yang besar kepada bayi anda kerana bayi akan mendapat nutrisi terdahulu daripada anda sebaik sahaja anda makan. Bagi yang mengalami alahan yang mencapai trimester kedua sehingga bersalin, pastikan anda tetap makan makanan berkhasiat- biar sedikit tetapi kerap. Walau pun penambahan berat badan ideal semasa mengandung yang dicadangkan ialah 10-15 kg (kebiasaannya 1.5 – 2.5 kg pada trimester pertama dan 0.25 – 0.5 kg / minggu pada trimester ke -2 dan 3), jangan hadkan diri anda. Sebaliknya, fokus pada pemakanan yang sihat dan seimbang untuk memastikan anda dan bayi sihat

Mengapa pemakanan sihat penting semasa mengandung
Pernahkah anda terfikir mengapa berat badan anda bertambah 10-15 kg (secara purata) semasa anda mengandung sedangkan berat bayi yang baru lahir hanya ¼ daripada itu? Walau pun ianya berbeza bagi setiap individu wanita yang mengandung, faktor-faktor di bawah menyumbang kepada pertambahan berat badan:
  • Berat bayi : 2.5 – 3 kg
  • Penyimpanan protein, lemak dan nutrien lain yang berlebihan : 2.75 – 3 kg
  • Penambahan darah : 1.5 – 2 kg
  • Penambahan cecair badan yang lain : 1.5 – 2kg
  • Pembesaran payudara : 0.75 – 1 kg
  • Pembesaran uterus (rahim) : 0.75 – 1 kg
  • Cecair amniotik (air ketuban) : 0.75 – 1 kg
  • Plasenta (uri) : 0.5 – 0.75 kg
Selain daripada penambahan berat bayi, faktor-faktor lain juga penting untuk memastikan fisiologi ibu berubah mengikut keperluan ibu mengandung. Corak penambahan berat semasa mengandung bagi individu juga berbeza. Jika anda mula mengandung semasa berat badan berlebihan, berat anda mungkin akan turun sedikit pada awal trimester manakala penambahan akan berlaku bagi ibu yang kurus atau mengandung anak kembar.



Makanan semasa mengandung
Semasa mengandung, apa sahaja yang anda makan dan minum merupakan sumber utama nutrien bagi bayi anda. Pemakanan anda berkait rapat dengan kesihatan bayi sehinggakan kebanyakan doktor menasihatkan supaya tidak mengambil sebarang risiko dengan makan makanan yang berkemungkinan memudaratkan bayi seperti alkohol.
Sama ada anda mengandung atau tidak, diet yang sihat merangkumi protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral dan air yang mencukupi. Jika anda mengamalkan pemakanan mengikut sistem piramid makanan, ini menunjukkan yang anda berpotensi untuk menjadi individu yang sihat.
Penting bagi ibu mengandung untuk memvariasikan makanannya bagi memperoleh semua keperluan nutrisi ibu dan bayi. Makanan yang perlu dimakan semasa mengandung ialah:
1. Buah-buahan dan sayur-sayuran – target untuk makan 5 hidangan sehari termasuk sebagai snek, jus dan salad.
2. Makanan berkanji – roti, nasi, pasta, ubi kentang. Banyakkan bijirin penuh (wheat, whole grain)

3. Makanan berprotein tinggi – Daging, ayam, ikan, telur, kekacang (soya). Banyakkan makan ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.

4Makanan berkalsium tinggi – susu, yogurt, cheese

5. Makanan berserat tinggi – Jadikan sayur, buah, bijirin dan kekacang sebagai makanan kegemaran kerana ia boleh mengelakkan sembelit.



Jangan berdiet

Berdiet semasa kehamilan mungkin berbahaya kepada anda dan bayi anda yang sedang membesar. Sesetengah diet boleh menyebabkan anda kekurangan zat besi, asid folik, dan vitamin dan mineral penting yang lain. Ingatlah bahawa pertambahan berat badan adalah salah satu tanda positif bagi kehamilan yang sihat. 

Wanita yang sempurna makan dan menambahkan berat badan dengan baik cenderung mendapat bayi yang sihat. Jadi, jika anda mengambil makanan segar, berkhasiat dan menambahkan berat badan, elok relaks saja. Anda memang sepatutnya menjadi lebih besar! 

Jika anda terlebih berat badan, anda boleh mengubahsuai diet anda, mengurangkan makanan ringan dan melakukan senaman (berjumpa dengan doktor anda dahulu). Kajian menunjukkan bahawa dalam keadaan ini, ia adalah selamat untuk tidak menambahkan atau mengurangkan berat badan semasa kehamilan anda kerana simpanan lemak badan anda akan membekalkan kalori yang secukupnya kepada bayi anda.


Ambil vitamin-mineral tambahan antenatal yang sesuai

Dalam sebuah dunia yang ideal – bebas dari mabuk hamil atau makanan yang tidak disukai – diet seimbang adalah apa yang wanita hamil perlukan. Tetapi dalam dunia nyata, vitamin-mineral tambahan antenatal adalah satu jaminan untuk membantu anda memenuhi keperluan nutrien anda. Tanya kepada doktor anda sama ada anda perlu mengambil vitamin tambahan atau tidak. 

Asid folik adalah satu tambahan yang penting untuk diambil sebelum anda hamil – dan pada tiga bulan pertama atau lebih semasa kehamilan. Kekurangan vitamin B ini telah dikaitkan dengan kecacatan tiub saraf pada bayi seperti spina bifida. Positive Parenting, program pendidikan pakar yang ditubuhkan oleh Persatuan Pediatrik Malaysia menekankan bahawa asid folik tambahan perlu diambil untuk mencegah kecacatan kelahiran. Anda boleh dapatkan preskripsi daripada doktor anda. 

Sesetengah pakar mencadangkan supaya anda mengambil makanan tambahan yang mengandungi 10 mcg Vitamin D setiap hari. Jika anda orang Asia dan anda memakai pakaian tertutup anda mungkin lebih berisiko untuk mengalami kekurangan Vitamin D. Berjumpalah dengan doktor anda untuk nasihat. 

Semasa kehamilan, sesetengah wanita perlu mengambil zat besi tambahan. Tahap zat besi akan diperiksa berkala semasa kehamilan anda dan doktor anda akan menasihatkan anda mengenai keperluan anda. 

Jika anda adalah seorang vegetarian yang ketat, mempunyai penyakit seperti diabetis, diabetis kehamilanpraeklampsia atau anemia atau jika anda mempunyai sejarah berat kelahiran yang rendah, berbincanglah dengan doktor anda mengenai makanan tambahan khas yang anda perlukan. 

Ingatlah bahawa jumlah yang lebih banyak tidak selalunya lebih baik: Vitamin A tambahan yang mengandungi retinol, bentuk vitamin A berasaskan haiwan, boleh menjadi toksik kepada bayi dalam kandungan jika diambil dalam kuantiti yang banyak. Vitamin A jenis karotin berasaskan tumbuhan adalah selamat untuk kehamilan. Dos yang tinggi bagi kebanyakan vitamin dan mineral boleh membahayakan bayi anda yang sedang membesar. 


Set kehamilan – Euphoria Set





Berminat untuk mendapatkannya pada HARGA ISTIMEWA? 
Hubungi saya : Yusrina binti Mohamat Hata (Yus) 
Shaklee Independent Distributor ID : 818055 
SMS/WhatsApp : 019-2712601 
Emel : ibuaz.shoppe@gmail.com 



* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease *