Category: Jurnal Psoriasis

Nutrisi lengkap untuk pesakit Psoriasis

No Comments

Bertahun-tahun menjalani kehidupan sebagai seorang pesakit Psoriasis, saya ingat sudah tahu apa yang diperlukan oleh seorang pesakit Psoriasis. Selama ini, saya hanya meningkatkan dos vitamin C dalam diet seharian sekiranya badan sedang flare.

.

Maksudnya, pada hari yang takde flare, saya mungkin akan consume tiga ke empat biji vitamin sehari. Tapi pada hari-hari yang ada flare, dos akan meningkat dua ke tiga kali ganda. Ya, boleh jadi enam ke dua belas biji sehari. Saya juga ada mengamalkan immune booster. Pada waktu tiada flare, saya consume satu sachet dalam dua ke tiga, tapi bila ada flare, saya akan consume dua ke tiga sachet dalam satu hari.

.

.

Melampau kan? Masa tengah flare, semua pun jadi over dos. Sebab saya nak turunkan flare tu dengan cepat. Memanglah psoriasis ni keadaannya memang sedia imuniti yang rendah. Sebab tu lah dosage untuk boost imuniti tu ditingkatkan. Tapi rupa-rupanya, kita perlu kurangkan flare tu dulu. Kurangkan inflamasinya dulu, kemudian baru tingkatkan imuniti.

.

Bahasa mudah, kurangkan merah, kurangkan rasa gatal, kurangkan sisik tu. Baru upkan pertahanan. Walaupun masa tu pertahanan sudah diganggu.

.

Ok, sorry la kalau korang tak boleh nak faham. Orang yang sedang melaluinya, pasti faham. Jadinya, selepas kelas Dr Anya tempohari, perkara PERTAMA yang perlu dilakukan ialah dengan consume omega terlebih dahulu. Dah cerita sikit di post sebelum ni. Ok, sekarang nak senaraikan list nutrisi yang diperlukan oleh pesakit Psoriasis. Korang dah ready?

.

  1. Minyak ikan (DHA & EPA) : 2-2.5mg
  2. Vitamin D : 2000iU (semasa rawatan), 400-800iU (prevention)
  3. Pre & probiotik : 50 billion CFU- ambil sebelum makan
  4. Resveratrol  : 50mg (semasa rawatan)
  5. Vitamin A & vitamin E : 400iU
  6. Zinc : 50mg(untuk 3 bulan)
  7. Selinium
  8. CoEnzyme Q10 : 50-200mg
  9. Vitamin B Complex
  10. Boswellia Serrata
  11. Quercetin

.

ID : 818055

019-271 2601

.

Sekiranya si anak kecil yang sedang mengalami psoriasis, maka si ibu yang perlu menjaga pemakanannya dan mengambil nutrisi tambahan di atas.

.

.

Adakah anda sedang mengalami Psoriasis? Dapatkan maklumat dan konsultansi dengan SEGERA. Hubungi saya.

 

OmegaGuard, pilihan PERTAMA untuk psoriasis

No Comments

Sebelum ini, saya membuat aturan sendiri dalam mengawal dan membaikpulih keadaan psoriasis saya. Susunan aturan pengambilan saya adalah seperti berikut :

.

Set Basic (ESP, Vitalea, Bcomplex & SR VitaC)

OmegaGuard

Nutriferon

Vivix

.

.

Tetapi, selepas menghadiri kelas Dr Anya, susunatur ini berubah. Ini kerana fungsi setiap suplemen itu.

.

Dah kenapa plak nak berubah? Masa nak masuk dalam perut tu ke yang berubah? Atau macamana? Hihihi… Pelikkan. Kalau ikutkan, telan aje la semuanya.

.

.

Katalah Ada seorang pesakit Psoriasis yang datang kepada CikYut, dan dia belum pernah lagi mengambil supplement sebagai salah satu cara untuk mengawal psoriasisnya, maka CikYut akan berikan susunatur yang baru tu.

.

Aturan yang baru dimulakan dengan OmegaGuard. Kenapa OmegaGuard? Ini untuk mengurangkan inflamasi dan keradangan yang berlaku. Bila tengah flare, kulit kemerahan, gatal merenyam bagai. Jadinya tugas omega ialah untuk mengurangkan inflamasi seterusnya mengurangkan kemerahan dan kegatalan tu.

.

Haaaa… Dah nampak kenapa ada aturan baru? Selepas beberapa Hari, bila keradangan tu dah berkurangan, barulah masuk suplemen yang lain. So , APA aturan yang baru?

.

Hihihi… Itu CikYut akan cerita kepada pesakit Psoriasis yang berurusan dengan CikYut ya. Nak cerita Kat sini semua, confirm panjang lebar. Kalau anda ialah pesakit Psoriasis, atau mempunyai kenalan yang menghidap Psoriasis, cepat-cepat hubungi CikYut ya.

.

.

KLIK SINI CEPAT!

Rawatan alternatif untuk ekzema & psoriasis

No Comments

Buat yang sememangnya mempunyai ekzema atau psoriasis, pastinya sudah tahu apakah rawatan yang diberikan oleh doktor. Antara yang akan dipreskripsikan oleh doktor ialah anti-histamin, krim akues, dan lotion. Kalau untuk psoriasis, ada tambahan betamethasone.

psoriasis-vs-eczema

 

Soalannya, sampai bila nak guna? Semasa saya masih mempunyai temujanji doktor di hospital pakar dulu, oinment betamethasone yang diberikan kepada saya, warnanya cerah, tidak melekat. Beberapa tahun berulang-alik ke hospital, saya perasan ointment itu makin pekat dan makin melekat di jari-jari saya. Stress saya bertambah. Bila dah sticky macam tu, macamana pula nak buat kerja? Nak pegang alatan, nak pegang pen, kertas lagi. Korang boleh bayangkan tak?

Akhirnya, saya tidak lagi bertemu doktor. Kali terakhir ialah pada 2008 rasanya. Sememangnya sejak itu saya fokus dengan mengamalkan suplemen. Tapi sekali lagi, soalan yang sama saya ajukan kepada diri. Dah namanya SUPLEMEN. Pasti ada sesuatu yang boleh dilakukan terlebih dulu. Suplemen itu fungsinya untuk melengkapkan apa yang kurang.

Alhamdulillah. sesi EHCS dari Dr Anya Tay pada Sabtu yang lalu memberikan jawapannya. Dr Anya menyatakan, rawatan UTAMA ialah berkaitan dengan DIET. Ya, ini saya ada baca dalam beberapa artikel. Nampak gaya, perlu buat senarai apa yang boleh dan tak boleh. Dan senarai itu saya perlu kongsi kepada En Suami supaya dia dapat belikan bahan-bahan yang saya boleh makan. Hihihihi….

Anda pesakit Ekzema atau Psoriasisi? Mahu tahu lebih lanjut?

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya Yusrina Hata 019-2712601 atau klik icon di bawan ini.

Bertindak sekarang sebelum terlambat.

 

order-sekarang-juga