Kesihatan bermula dari rumah

Jurnal Psoriasis

Hal berkaitan dengan penyakit psoriasis

Nutrisi lengkap untuk pesakit Psoriasis

Posted by on Sep 27, 2017 in Jurnal Psoriasis | 0 comments

Nutrisi lengkap untuk pesakit Psoriasis

Bertahun-tahun menjalani kehidupan sebagai seorang pesakit Psoriasis, saya ingat sudah tahu apa yang diperlukan oleh seorang pesakit Psoriasis. Selama ini, saya hanya meningkatkan dos vitamin C dalam diet seharian sekiranya badan sedang flare. . Maksudnya, pada hari yang takde flare, saya mungkin akan consume tiga ke empat biji vitamin sehari. Tapi pada hari-hari yang ada flare, dos akan meningkat dua ke tiga kali ganda. Ya, boleh jadi enam ke dua belas biji sehari. Saya juga ada mengamalkan...

Read More

OmegaGuard, pilihan PERTAMA untuk psoriasis

Posted by on Sep 20, 2017 in Jurnal Psoriasis, OmegaGuard | 0 comments

OmegaGuard, pilihan PERTAMA untuk psoriasis

Sebelum ini, saya membuat aturan sendiri dalam mengawal dan membaikpulih keadaan psoriasis saya. Susunan aturan pengambilan saya adalah seperti berikut : . Set Basic (ESP, Vitalea, Bcomplex & SR VitaC) OmegaGuard Nutriferon Vivix . . Tetapi, selepas menghadiri kelas Dr Anya, susunatur ini berubah. Ini kerana fungsi setiap suplemen itu. . Dah kenapa plak nak berubah? Masa nak masuk dalam perut tu ke yang berubah? Atau macamana? Hihihi… Pelikkan. Kalau ikutkan, telan aje la semuanya. ....

Read More

Rawatan alternatif untuk ekzema & psoriasis

Posted by on May 22, 2017 in Diet Psoriasis, eczema, Jurnal Psoriasis | 0 comments

Buat yang sememangnya mempunyai ekzema atau psoriasis, pastinya sudah tahu apakah rawatan yang diberikan oleh doktor. Antara yang akan dipreskripsikan oleh doktor ialah anti-histamin, krim akues, dan lotion. Kalau untuk psoriasis, ada tambahan betamethasone.   Soalannya, sampai bila nak guna? Semasa saya masih mempunyai temujanji doktor di hospital pakar dulu, oinment betamethasone yang diberikan kepada saya, warnanya cerah, tidak melekat. Beberapa tahun berulang-alik ke hospital, saya...

Read More

Euphoria Health Care Sharing : Understanding Eczema & Psoriasis

Posted by on May 20, 2017 in eczema, Jurnal Psoriasis | 0 comments

Alhamdulillah.   Sejak upline Cik Yut, Kak N bagitau yang topik EHCS bulan Mei ialah Psoriasis Dan Ekzema, Cik Yut memang tazzabaaaaar sangat nak attend sesi ni. Dan sibuk gak la promote sana sini pasal sesi ni. Yela. Lately banyak sangat terima kes ekzema. Sampai sendiri lupa nak register. Hahahaha….   Jadinya hari ni, Cik Yut walk in aje. Bila walk in, kenalah standby RM45. Kalau register early bird, bayar RM30 je. Alhamdulillah, sideline CikYut Master Farah belanja satu...

Read More

Psoriasis atau Ekzema?

Posted by on May 5, 2017 in eczema, Jurnal Kesihatan, Jurnal Psoriasis | 0 comments

Bismillahirrahmanirrahim.   Bila bab Psoriasis ni kan, memang CY teruja sangat tau. Yelah. CY pesakit Psoriasis. Memang sangat la rajin nak menggali pasal Psoriasis ni. Pasa Ekzema pun rajin gak menggali. Sejak akhir-akhir ni CY perasan, kes ekzema pada bayi semakin kerap berlaku. Adakah ia memang dah berlaku dari dulu? Cuma masa tu mak-mak ni tak banyak pendedahan, jadinya diorang tak tahu pun apa yang berlaku apa si kecil. Hanya mendengar saja dari apa yang diberitahu oleh doktor  ...

Read More

Psoriasis dan saya

Posted by on Nov 12, 2016 in Jurnal Psoriasis | 2 comments

Ada yang tahu saya menghidap psoriasis. Namun ada juga yg belum tahu. Jadi, di sini saya nak buat pengumuman. Ya, saya seorang pesakit psoriasis. Menjadi pesakit psoriasis bukan mudah. Saya telah didiagnos pada tahun 2001. Masa itu, baru sahaja memulakan kuliah di UKM. Tetapi, rasanya sakit itu sudah saya dapat sejak dari matrikulasi lagi. Semasa di matrikulasi, ada satu peta di pipi saya. Nasib baik saya ni bukan jenis penyegan sangat. Jadi saya buat tidak tahu sahaja bila ada yang asyik...

Read More