Kesihatan bermula dari rumah

Psoriasis atau ekzema?

Seringkali saya akan mendapat soalan yang sama dari para pembaca dan para pelanggan Sihat2u.com. Apa perbezaan di antara psoriasis dengan ekzema? 






Gambar-gambar di atas menunjukkan perbezaan di antara psoriasis dengan ekzema. Perhatikan pada gambar kedua. Patch tebal sisik putih adalah ciri psoriasis. Psoriasis adalah keadaan kronik autoimun yang mengakibatkan kelebihan pengeluaran sel-sel kulit. Sel-sel mati membentuk keadaan perak-putih. Kulit menjadi radang dan merah, menyebabkan gatal-gatal yang serius.

Tiada penawar untuk psoriasis, tetapi dengan beberapa sapuan topikal, rawatan berasaskan cahaya, dan rawatan farmaseutikal sistemik boleh membuatkan ia ‘tidur’. Menurut Yayasan Psoriasis Kebangsaan, lebih 5 juta orang di Amerika Syarikat mempunyai psoriasis (NPF, 2012). Keadaan ini tidak berjangkit.


Memahami Ekzema

Ekzema, atau dermatitis atopik, keadaan jangka panjang yang memberi kesan kepada kulit. Ia berlaku kerana reaksi hipersensitiviti (menyerupai alahan), di mana kulit bertindak balas terhadap pencetus seperti pewarna, kain, sabun, haiwan, dan pencetus lain. 

Ekzema adalah sangat biasa berlaku pada bayi, dan ramai orang mengatasi hipersensitiviti dengan zaman kanak-kanak atau dewasa awal. Kulit boleh kelihatan merah, radang, mengelupas, merekah, melepuh, atau bernanah. Secara umumnya ia tidak ditutup dengan bersisik kulit mati. Seperti psoriasis, dermatitis boleh berlaku di mana-mana badan dan menyebabkan gatal-gatal sengit. Kebanyakan ekzema boleh dibersihkan dengan rawatan topikal.     



Untuk mendapatkan lebih input mengenai perbezaan psoriasis dengan ekzema, anda boleh lihat di link ini. Di link ini, ia memberi perbezaan melalui gambar dan pada setiap anggota.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *