Kesihatan bermula dari rumah

sihat

now browsing by tag

 
 

5 Cara Sihat untuk Si Pemalas

Ramai orang nak sihat. Ramai orang nak kurus. Tapi bukan semua orang rajin untuk bersenam. Betul kan? Lebih-lebih lagi mereka yang selesa dengan rutin kerjaya di pejabat. Tiap bulan, ada aje sesi potluck. Kalau tak potluck, ada yang rajin belanja satu pejabat.

.

sihat

.

.

Mmm… rasanya mak-mak yang bekerja di rumah pun ramai je yang tak berapa rajin nak bersenam. Setiap hari, masuk dapur 2-3 kali. Sekali untuk buat juadah sarapan, sekali untuk makan tengahari dan sekali untuk makan malam. Tu belum lagi melayan karenah anak-anak yang mahu kan kudapan antara dua waktu makan. Buat untuk anak, maknya pun makan sekali.

.

Hihihi… Pastinya korang ada banyak alasan kan untuk kata tak dapat bersenam. Sibuklah, tak sempatlah. Takde masalah. Ok, macamana cara terbaik untuk mendapatkan gaya hidup sihat bagi insan-insan yang kurang rajin.. hihihihi

.

.

Senaman atas katil

Suruh pergi briskwalk kat taman, malas kan.. Ace cuba briskwalk atas katil. Kikiki… Ntah bape pusingan le gamaknya nak selesai 1000 langkah. Ok, ini yang paling senang dan mudah. Celik aje biji mata, ucap dulu ‘Alhamdulillah’.

Lakukan bangkit tubi atau senaman kaki dan tangan agar membantu memecahkan lemak di tubuh. Buat la sekerap yang boleh agar kalori dapat dikurangkan dalam tempoh sebulan.

.

.

Gunakan tangga

Kelebihan untuk korang yang tinggal di rumah pangsa. Eh, kalau rumah dua tingkat, tiga tingkat pun bagus gak ni. Elak menggunakan lif. Sebaiknya gunakan tangga untuk turun dan naik waktu pagi dan petang. Menaiki tangga mampu melatih otot kaki dan pinggul. Ia juga boleh membakar sehingga 302 kalori. WOW!

.

.

Berdiri sesekali

Bagi mak-mak yang selalu ada urusan dengan anak-anak di dapur, korang sebenarnyasedang melakukan senaman yang bagus. Terutamanya ketika berdiri dan berjalan untuk mengambil barang. Berkejar ke sana ke mari menguruskan hal rumah juga satu perkara yang baik untuk anda mengurangkan berat badan.

Mmm… Sesambil bergerak tu kan, sebaiknya buat sedikit pergerakan. Pusing kaki ke, pusing tangan ke.

.

.

Ketawa

Berada di dalam tekanan boleh membuatkan anda hilang pertimbangan dan juga hilang fokus untuk melakukan satu-sau pekerjaan. Gunakanlah cara paling mudah untuk mengembalikan kesihatan minda. Caranya ialah dengan KETAWA. Lakukan apa saja perkara yang boleh membuatkan anda ketawa.

Ketawa dapat mengurangkan rasa sakit, meredakan ketegangan malah meningkatkan fungsi kekebalan tubuh. Ini sememangnya senaman yang paling mudah. Ketawa juga salah satu cara untuk AWET MUDA!

.

.

Peluklah pasangan anda

Memeluk pasangan atau orang yang anda cintai (ibubapa, ahli keluarga) dapat memberikan ketenangan dalam diri. Berdasarkan kajian di Barat, pelukan yang menenangkan boleh membebaskan hormon kortisol sekaligus mengurangkan 7% tekanan yang dialami. Kurang tekanan, hidup lebih SIHAT!

CY memang sukaaaaa peluk suami! Rasa tenang sangat.

.

.

Korang nak KURUS? Klik sini.

.

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya Yusrina Hata 019-2712601 atau klik icon di bawan ini.

Bertindak sekarang sebelum terlambat.

.

order sini

Minuman Immune Booster

Bismillah.

 

Maaf ya. Gambar kurang jelas. Bergegar.

Sebabnya, masa nak ambil gambar ni, si kecil dok sibuk tarik tangan nak minta guna hp.

 

Cik Sarah, Nutritionist Shaklee bagi resepi baru.

Senang betul resepi ni. Bancuh semua dan shake aje guna shaker baru!

 

Ini resepinya :

  • 3 sudu makan Performance Drink
  • 1 sachet Nutriferon
  • 1 keping lemon/oren
  • 1 genggam daun pudina
  • 250ml air
  • Kiub Ais (ikut suka)

Jom cuba!

 

Apa itu Demam Denggi

Mencegah adalah lebih baik dari mengubati. Selalu orang cakap macam tu kan. Betullah tu. Nak cegah dari mendapat jangkitan denggi ni, kita perlulah jaga persekitaran kita.

 

Sebelum tu, kita lihat dulu kitaran nyamuk aedes ni.  Nyamuk aedes hanya mengambil masa seminggu, bermula dari telur hingga menjadi nyamuk dewasa. Dan nyamuk aedes ni sebenarnya hanya akan membiak pada air bersih. Air kotor diorang tak mau. Bagus betullah!

Kitaran nyamuk aedes

Faktor kepada penyebab banyaknya naymuk aedes ialah :

  1. Air bertakung (nak air bersih & bertakung)
  2. Kelembapan
  3. Jangkitan sebelum virus denggi menyinggah
  4. Sistem imun yang sangat lemah

Tanda & gejala mengalami demam denggi :

  1. Sakit kepala
  2. Demam panas
  3. Sakit badan terutama pada sendi
  4. Cirit-birit
  5. Ruam kulit
  6. Muntah-muntah
  7. Pendarahan ringan
  8. Sakit di belakang mata

 

Ada beberapa perkara yang perlu dilakukan untuk mengelakkan dari dijangkiti :

  1. Memastikan kebersihan kawasan persekitaran
  2. Membuang air yang bertakung
  3. Mencuci bekas yang mengandungi air, seminggu sekali

 

Jadinya, sekarang moh le kita pergi bersihkan kawasan sekitar rumah kita. Jangan bagi nyamuk aedes ni beranak pinak eh.

Ohya, untuk pesakit demam denggi, biasanya saya akan cadangkan 2 produk di bawah.

performance-orange

 

nutriferon

 

Ya. Dua produk ini.

 

Performance Drink – membantu mengekalkan hidrasi dalam badan. Maksudnya, kandungan air dalam badan dapat dikekalkan. Ini kerana, apabila mengalami demam denggi, pesakit akan kurang selera makan dan minum. Juga mengalami panas yang tinggi yang boleh mengurangkan air di dalam badannya. Dengan pengambilan Performance Drink, keadaan ini dapat dikawal.

Nutriferon – menggalakkan pertahanan imunisasi badan. Pada ketika ini, badan yang sedang demam sudap pastinya lemah. Untuk melawan, memang agak sukar. Jadi, di sinilah tugas Nutriferon. membuat benteng pertahanan, supaya dapat melawan dan bertahan.

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya Yusrina Hata 019-2712601 atau klik icon di bawan ini.

Bertindak sekarang sebelum terlambat.

 

order-sekarang-juga